Americký prezident Joe Biden čelí kritice za to, že se rozhodl uvalit stoprocentní cla na dovoz čínských elektromobilů. Podle obránců volného trhu tím ohrožuje přechod na zelené technologie a elektroauta tak budou jen pro bohaté. Bílý dům oponuje, že Peking používá nekalé obchodní praktiky. Republikánský kandidát Donald Trump by zavedl dvousetprocentní tarif na vozy vyrobené v čínských továrnách v Mexiku.
Elektromobilita a ochrana automobilek hrají výraznou roli v americké předvolební kampani
Prezident Biden vidí budoucnost automobility bez spalovacích motorů. Trump naopak vyzývá šéfy těžebních a ropných společností, aby mu dali miliardu dolarů na kampaň. Výměnou za to slibuje zastavit investice do zelených technologií.
„Pokud Donald Trump vyhraje prezidentské volby, podle mě budou elektroauta hodně zatlačovaná. On silně podporuje těžbu fosilních paliv,“ zdůraznil historik elektrárenství a výroby v USA Curtis Bateman.
Tento historik elektromobil nemá. Sdílí obavy, jak daleko s ním dojede a kde auto může dobít. „Současná administrativa buduje nabíjecí elektrické stanice. Jakmile je lidé uvidí na každém rohu, tak si možná na tu představu zvyknou,“ míní Bateman.
„Ve Spojených státech vlastní aspoň jedno vozidlo 92 procent domácností. Je to na 280 milionů aut. A proto Joe Biden s Donaldem Trumpem svádí v kampani bitvu o to, kdo lépe ochrání americké automobilky a tím pádem i místní pracovní místa,“ vysvětlil zahraniční zpravodaj ČT Bohumil Vostal.
Elektromobilita proti spalovacím motorům
Řada expertů vyčítá Bidenovi, že novými cly na čínské elektromobily a baterie pokračuje v Trumpově politice. Výsledkem podle nich budou dražší elektrovozy a zpomalení přechodu na zelené technologie. Vlastník historického vozu Tom Wasko patří k těm voličům, kterým se protekcionismus z Bílého domu líbí.
„Podle mě má smysl, aby se ty daňové úlevy na elektroauta zaváděly jenom tehdy, pokud jsou tu cla na čínské vozy,“ prohlásil Wasko. Nákup elektromobilu zvažuje. Zatím dal přednost šedesát let starému veteránovi. „Za tři týdny se žením a chci ze svatby odjíždět krásným autem,“ přiblížil.
Američané sice nakupují stále víc elektromobilů, ale s menší vervou. Automobilka Lucid se u zákazníků snaží prorazit s nejrychlejším sedanem s největším dojezdem. „Všechna auta se vyrábějí v Arizoně v USA. Je skvělé, že Spojené státy jsou v kategorii luxusních aut průkopníkem,“ říká Hutch Nichols z automobilky Lucid.
„Ať bude v prezidentském úřadu dál Biden, nebo ho vystřídá Trump, je jasné, že éra globálního obchodu s Čínou je u konce. Důraz na ‚made in USA‘ bude v příštích letech stále větší,“ míní zpravodaj Vostal.