Etikety na lahvích s alkoholem ve Spojených státech by měly nést varování před rizikem rakoviny podobně jako u tabákových výrobků. Návrh přišel od šéfa amerického úřadu pro veřejné zdraví Viveka Murthyho. Změnit by se mohla také zdravotnická doporučení ohledně konzumace alkoholických nápojů. V reakci na zprávu koncem týdne poklesly akcie amerických i evropských výrobců alkoholu.
Alkohol v USA by mohl nést varování podobně jako tabák
Doposud přistupovaly americké úřady k alkoholu s tím, že by muži neměli konzumovat více než dvě sklenice denně a ženy pouze jednu. Na lahvích je také uváděno varování pro těhotné a obecná fráze „může způsobit zdravotní problémy“.
Etikety na lahvích by se však mohly změnit, šéf amerického úřadu pro veřejné zdraví Murthy doporučuje, aby přibylo varování před smrtelnými onemocněními. Některé země, jako Irsko a Jižní Korea, již na etikety alkoholických nápojů varování o riziku rakoviny v minulosti přidaly.
Alkohol jako příčina rakoviny
„Alkohol je dobře známá příčina rakoviny, které lze zabránit prevencí a která ve Spojených státech vede ročně asi ke sto tisícům případům rakoviny a dvaceti tisícům úmrtí na rakovinu. To je více než třináct a půl tisíce smrtelných dopravních nehod spojených s alkoholem, ke kterým dojde v USA každý rok,“ uvedl Murthy.
Konzumace alkoholu zvyšuje podle studií riziko nejméně sedmi typů rakoviny. Konkrétně jde o nádorová onemocnění prsu, konečníku, jater, jícnu, úst, hrtanu a krku. Většina lidí přitom o spojení s alkoholem podle Murthyho neví.
Podoba varování je zatím nejasná
Jak by varování mohlo vypadat, zatím není jasné. V případě cigaret došlo k revoluční změně. U alkoholu se zatím mluví pouze o nápisu, který je stejný už od roku 1988 – přepsat ho vyžaduje souhlas Kongresu. Podle Murthyho je ale kromě etiket zastaralá i poučka o dvou sklenicích alkoholu pro muže a jedné pro ženy.
„Myslím, že to se teď změnilo. Já to svým pacientům neříkám. Říkám jim, že umírněné pití je jedna až dvě skleničky týdně,“ uvedl americký lékař David Greenberg.
To odpovídá i trendu mezi mladými. Podle průzkumu z loňského roku neměla alkohol za poslední měsíc asi polovina všech Američanů od 18 do 25 let. A řada výrobců a prodejců se ve velkém začíná orientovat na nealkoholické nápoje.
Pokles akcií výrobců alkoholu
V reakci na Murthyho návrh také koncem týdne výrazně poklesly akcie amerických i evropských výrobců alkoholu. Cenné papíry společnosti Rémy Cointreau, výrobce například francouzského koňaku nebo řeckého destilátu Metaxa, zaznamenaly pokles o více než pět procent. Akcie skupiny Diageo, jež vznikla fúzí britského výrobce destilátů Grand Metropolitan a irské pivovarnické společnosti Guiness, klesly téměř o čtyři procenta.
Akcie kanadsko-amerického pivovarnického koncernu Molson Coors, do nějž spadá i česká skupina Staropramen, odepsaly téměř 3,4 procenta. Oslabily i akcie dalších výrobců alkoholických nápojů v USA i Evropě, což podle listu Financial Times odráží obavy investorů z možného poklesu spotřeby.