Po ruské mafii se o Akumulátor 1 zajímá festival ve Varech. Uvede remasterovanou verzi

Za televizní obrazovkou existuje paralelní realita plná našich obrazů, které nám vysávají sílu. Svědectví o ní poprvé přinesl režisér a scenárista Jan Svěrák ve „svěžím filmu o únavě“ Akumulátor 1. Sci-fi komedii z roku 1994 připomene karlovarský festival, 6. července ji uvede v sekci Návraty k pramenům v remasterované verzi. Promítat by ji později měla i další vybraná kina, přislíbil Jan Svěrák v předfestivalovém rozhovoru pro ČT. Mimo jiné v něm prozradil, proč se štáb při natáčení musel mít na pozoru před ruskou mafií a čemu vadí svaly Petra Formana.

Název Akumulátor 1 evokuje parodii na hollywoodské hity. Jaké byly okolnosti vzniku filmu?
Vznikal v době, kdy se natáčely americké filmy na pokračování: Rambo 1, Rambo 2, Terminátor 2, Terminátor 3. Dělali jsme si z toho legraci, ale zároveň s obdivem k americkému způsobu vyprávění, k té velkoleposti. A také Akumulátor 1 je velkolepý, je v něm spousta prostředí, spousta triků a modelů a je hodně dynamický. I proto stál tolik peněz.

Vzpomínám si, že v něm byly poprvé použity digitální počítačové triky. Společnost Heureka, která film produkovala, sehnala z Ameriky dva počítače. Strašně dlouho trvalo, než americký Kongres vůbec povolil jejich vývoz do východní Evropy, protože těmi počítači se daly řídit rakety Pershing. Stály hrozně moc peněz, nikdo na nich ještě moc neuměl a u vchodu do firmy stáli dva chlapi s brokovnicemi, kdyby je náhodou ruská mafie chtěla ukrást. Takže celé to bylo stylové jako z amerického filmu. 

Vedle digitálních triků je film plný i ručních triků. Když jste teď připravoval jeho remasterovanou verzi, nezestárly? 
Triky jako velké plíce nebo pohled z pusy u zubaře nemůžou zestárnout, protože jsou už rovnou udělané s nadsázkou. Každý trikař vám řekne: co jde natočit skutečně, natočte skutečně, jakmile do toho pustíte počítačový trik, tak to za pár let zestárne. Takže my jsme si vypomáhali počítači jenom tam, kde to bylo nezbytně nutné.

Co jste před uvedením v Karlových Varech na filmu upravoval?
Bylo to dilema. Nascanovali jsme ho znovu z původního negativu, obarvili ho tak, jak by to kameraman Franta Brabec chtěl, kdyby tehdy mohl, vyčistili ho od různé špíny a také udělali nový zvuk. Ale zachovali jsme film tak, jak vypadal. Otázka ovšem byla, jestli třeba odstranit dráty, na kterých visí nějaká rekvizita, protože někdy je to i legrace, když třeba letadlo vyrobené z lipového dřeva letí párou a vatou, což představuje nebe, a visí na třech lankách. 

Do hlavní role zeměměřiče Oldy jste obsadil Petra Formana, syna Miloše Formana.
Petr Forman se mně líbil jako civilní herec. Hrál předtím v nějakém filmu u Zdeňka Tyce a byl to takový zjev autentického neherce. Akorát jsem nevěděl, že je tak strašně vysportovaný, jak dělá akrobacii. Na velkém plátně je to najednou vidět, a přitom má dělat chcípáka. Jsem zvědavý, jestli i dneska lidé uvěří tomu, že Olda je člověk bez energie, když je takhle nasvalovaný. 

Váš tatínek Zdeněk Svěrák se podílel na scénáři a také hraje léčitele, který umí v ruce rozsvítit žárovku. Na slavnostní premiéře ji stejným způsobem rozsvěcoval Václav Havel. Jak k tomu došlo?
Pan prezident seděl při premiéře na balkoně. Dali jsme mu žárovku, která v sobě měla baterku, a když se zmáčkla zespoda, tak se rozsvítila, a poprosili jsme ho, aby to na závěr filmu udělal. A on byl ochoten. To tehdy byli prezidenti.

8 minut
Rozhovor s Janem Svěrákem: Akumulátor 1 se dneska týká sociálních sítí
Zdroj: ČT24

Co byste divákům, kteří film neviděli, řekl, že Akumulátorem 1 vlastně vyprávíte?
Vyprávíme o člověku, který nemá energii, leží doma, nechce se mu nikam, nemá na to sílu. Až přijde na to, že mu energii odsává obraz, který zanechal v televizi. 

To je vlastně varování i po nás, co v televizi jsme a pracujeme…
Ono se to dneska spíše týká sociálních sítí. Všude necháváme svůj obraz a hrozí, že tomu obrazu se více než ve skutečném životě zalíbí ve virtuálním, protože je snadnější, adrenalinovější, můžeme v něm vytvářet svůj obraz, jak chceme, trochu i kecat – a že se z té skutečnosti ztratíme. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2018

Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.
8. 7. 2018

Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.
8. 7. 2018

Best of: Podívejte se na sestřih z 53. ročníku festivalu v Karlových Varech

Letos do Varů přijelo 13 080 akreditovaných návštěvníků. Vidět mohli 501 filmových představení, na která se prodalo 140 135 vstupenek. Tolik statistika 53. ročníku. O tom, jaký byl, ale lepší zprávu podá sestřih festivalových okamžiků.
7. 7. 2018

Festival ve Varech vyhráli rumunští barbaři, i pro Čechy něco bude

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ hlásá dlouhý název snímku o bolestivém místě rumunské národní historie. Jedno to ale není filmaři Raduovi Judemu, který o této „bolavé patě“ natočil film. A ten zas není jedno filmovému festivalu v Karlových Varech, který titul ocenil Křišťálovým globem pro nejlepší snímek 53. ročníku. Úspěch může letos opět těšit i Čechy – slovinský „famák“ Olmo Omerzu získal cenu za režii pro svou road movie Všechno bude. I v souvislosti s vítězným snímkem se během večera mluvilo o svobodě a politice.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Exupír Robert Pattinson: Chtěl bych hrát postavy, které nemají zuby

Na festivalu v Karlových Varech začíná poslední den, který si nenechá ujít poslední letošní „velký“ host. Do západočeských lázní dopoledne přijel britský herec Robert Pattinson, známý především z upírské ságy Twilight a filmové série o Harrym Potterovi. Především na Stmívání by ale prý rád zapomněl.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Vždycky je druhá šance

Jak ukážou poslední festivalové vteřiny, Masaryk se ve Varech ještě nesesypal a Marek Eben také ne. Naopak stíhá toho docela dost. Třeba poslechnout si koncert Karlovarského symfonického orchestru s Ewou Farnou, dojmout Jaromíra Hanzlíka anebo vyzpovídat oscarového filmaře Barryho Levinsona. Je možné dostat v Hollywoodu ještě jednu šanci, když zklamete? ptá se ho Marek Eben. „Vždycky je druhá šance,“ odpovídá mu režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem. Ovšem Festivalové vteřiny další dostanou až příští rok.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

K čemu dospěly první ceny z Varů? Že ocenit si zaslouží nedospělí

Předskokanem hlavních soutěžních kategorií jsou i na 53. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech ceny nestatutárních porot. Vybírají ze soutěžní nabídky nejlepší evropský či ekumenický film nebo titul, na němž se shodne Mezinárodní federace filmových kritiků. Víceméně všechny čtyři letošní poroty si získaly příběhy, jejichž hrdiny jsou dospívající. Patří k nim i české drama Všechno bude.
7. 7. 2018

Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.
7. 7. 2018
Načítání...