Ostrava – Železniční dopravci rozšiřují nabídku spojů z Ostravska do Krakova. Místo po kolejích ale České dráhy, Leo Expres a aktuálně nově i RegioJet vozí pasažéry autobusy. Přímé železniční spojení až na jeden noční vlak neexistuje. Cesta autobusem je levnější i podstatně rychlejší, poptávka cestujících z Česka roste.
Žluté autobusy rozšířily nabídku spojů z Ostravy do Krakova
Skupina Student Agency zahájila 12. června provoz autobusové linky mezi Ostravou, Katovicemi a Krakovem. Jsou na ni přípoje od sesterských vlaků RegioJet z Prahy nebo Žiliny i autobusy z Brna. RegioJet byl posledním železničním dopravcem, který dosud do Krakova po silnici nejezdil.
„Zaznamenali jsme mezi našimi cestujícími rostoucí poptávku po lince do Krakova a Katovic. Řada Čechů volí tamní letiště jako začátek svých zahraničních cest,“ uvedla mluvčí Student Agency Radka Šťávová. Novým spojem, který jezdí jednou denně, se lidé dopraví z Ostravy do Krakova za cenu od 250 korun. Na krakovské letiště dorazí žlutý autobus za necelé tři hodiny. Cestující z Prahy přijde kombinovaná jízdenka na žlutý vlak a autobusy nejméně na 440 korun.
Největším dopravcem na trase je TigerExpress
Nejvíce autobusů do Polska provozuje společnost TigerExpress. Kromě Krakova jezdí na katovické letiště a do Vratislavi. „Mezi Ostravou a Krakovem přepravíme měsíčně zhruba tři tisíce cestujících. Jsou to turisté, lidé, kteří cestují na letiště, Češi, kteří v Krakově studují nebo působí pracovně,“ uvedl ředitel TurboTiger Petr Jančovič.
Student Agency zdůrazňuje, že TigerExpress je partnerská firma. „Mikrobusy této společnosti do Krakova, Katovic, Vratislavi a dalších měst dlouhodobě navazují na spoje Student Agency a RegioJet. Nová autobusová linka do Krakova tak navýší kapacitu strategických partnerů,“ uvedla ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická. Majitel skupiny Radim Jančura dodal, že firmy, které si navzájem prodávají jízdenky, nyní zajistí sedm spojů do Krakova za den v každém směru.
Nabídku doplňuje Leo Express i České dráhy
Od loňského podzimu jezdí do Krakova i Leo Express. Dva páry autobusů denně navazují na vlaky z Prahy až v Bohumíně. A autobusem vozí cestující do Polska i státní železniční dopravce České dráhy. „Jde o pilotní projekt, který jsme zahájili 1. března a končíme s ním 31. října,“ sdělila mluvčí společnosti Kateřina Šubová. Na hodnocení je podle ní brzy. „Čekají nás ještě ty nejatraktivnější prázdninové měsíce,“ dodala. Zatím tedy není jasné, zda bude mít tento zkušební projekt pokračování.
Snaha rozšířit vlakové spoje zkrachovala
Na přelomu roku začaly České dráhy vypravovat z Ostravy do Krakova také přímý osobní vlak. Spoj si objednaly polské úřady, už po třech měsících ho ale dopravce zastavil, protože Polsko odmítlo provoz financovat. Argumentovalo sníženými dotacemi na mezinárodní dopravu. České dráhy samy provoz platit nechtěly. Z toho důvodu padl i připravený záměr na zavedení dalších dvou nových železničních linek mezi Bohumínem a Vratislaví.
Cestování vlakem z Česka do Krakova se stává pomalu minulostí. Zůstává jediný přímý noční spoj, který tam navíc jede pět hodin, zatímco autobusy téměř o polovinu kratší dobu. U ostatních vlaků je nutné přestupovat v Katovicích a cesta trvá ještě déle.