Lodní přístav v centru Otrokovic upadl v zapomnění. Jeho pozůstatky jsou stále hmatatelné

3 minuty
Lodní přístav v centru Otrokovic upadl v zapomnění
Zdroj: ČT24

Baťův kanál letos slaví 80 let. Existují ale místa s ním spojená, o kterých vědí jen opravdoví znalci historie. Uprostřed Otrokovic byl plavební přístav pro osm nákladních lodí i plavební komora. Pozůstatky kanálu jsou zde, dnes už na souši, stále vidět.

Plavební komora je zakrytá a slouží jako nádrž na vodu. Po průplavním mostu dnes jezdí auta, jasně viditelné jsou i pozůstatky loděnic a přístavních skladů. Stopy po přístavu v Přístavní ulici ale upadly v zapomnění. „Dozvěděl jsem se o tom asi před 10 lety. Byla to pro mě novinka a překvapilo mě, že o tom nikdo neví,“ řekl ředitel společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík.

Otrokovický přístav vznikl až po smrti Tomáše Bati, jeho bratr Jan Antonín se rozhodl navázat na budování vodních cest. Stavba probíhala těsně před druhou světovou válkou uprostřed vilové čtvrti. „Nacházeli jsme se tehdy přímo v Baťově impériu, a tak pro něj nebyl problém si, prakticky ve vlastním městě, vodní kanál postavit,“ dodal Kolařík.

V Otrokovicích stály Baťovy pomocné závody, které byly hned po těch ve Zlíně nejdůležitější. Dopravní lodě je zásobovaly lignitem, hnědým uhlím z ratíškovických dolů. Každá loď tehdy přivážela až 200 tun uhlí.

Plavební komora s rozměry 50 na 5 metrů patřila mezi ty větší a lodě zvedla asi o dva metry nad úroveň řeky Dřevnice, po které připluly. Z přístavního bazénu vedla asi 700 metrů dlouhá plavební odbočka přímo k továrně. Speciální vysavač z lodi lignit vysál a uhlí se spálilo v továrně. „Tehdy to byla velmi moderní technologie,“ uvedl Kolařík.

  • V provozu byl od 2. prosince 1938 do roku 1945.
  • Na konci války byl poničen a dva roky v něm lodní doprava nefungovala.
  • V provozu byl znovu od roku 1947 do roku 1961.
  • Na přelomu 60. a 70. let byl kanál vyškrtnut ze seznamu plavebních cest.

V roce 1948 došlo ke změně režimu a znárodnění podniků, skončila tak i konkurence v dopravě. Do té doby byla přeprava po jeho vlastní vodní cestě pro majitele podniků výhodnější, za přepravu po železnici nebo nákladními auty by platil jinému podnikateli.

Přesto byl kanál až do roku 1961 stále využíván, zejména kvůli výstavbě průmyslových závodů. Lodě přivážely na stavbu štěrk. Poté ale význam kanálu stále upadal, na přelomu 60. a 70. let byl vyškrtnut ze seznamu plavebních cest a zarostl.

Obnova zapomenutého přístavu by byla příliš složitá

I když z dnes zapomenutého přístavu za první republiky vyjížděla výletní loď i s kapelou, rekreační využití místa se do Otrokovic nevrátilo. V 90. letech prošel Baťův kanál celkovou obnovou, ale náklady na opravu přístavu v Otrokovicích by byly příliš vysoké, a tak upadl v zapomnění.

Baťův kanál
Zdroj: ČT24

Obnova zaniklého otrokovického přístavu ve hře není ani dnes. „Nedovedu si to představit, i když bych si to přál. Je tu spousta vlastníků soukromých pozemků a vazby, které dříve fungovaly, se za tu dobu zpřetrhaly. Obnova by byla neskutečně složitá,“ uvedl ředitel společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

O historii místa se nadšenci spolu s městem snaží alespoň informovat. V Otrokovicích umístili tabule, aby jediný zaniklý přístav na Baťově kanálu přitáhl pozornost turistů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Zlínský kraj

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
25. 6. 2025Aktualizováno25. 6. 2025

Lesníci a ochránci přírody zachraňují vodu v Brdech

Ochránci přírody a lesníci zkoušejí, jak zadržet vodu v Brdech, které přišly o část porostů při kůrovcové kalamitě. Na svazích po těžbě začali s budováním zvláštních příkopů a hrází, které mají odtok zpomalit. Už dříve se jim osvědčily třeba i v Beskydech.
24. 6. 2025

Na Vsetínsku hořela pila. Dva lidé jsou zraněni

Hasiči likvidovali požár pily na zpracování dřeva ve Velkých Karlovicích na Vsetínsku. Dva lidé při něm byli zraněni. Jde o jednoho zaměstnance a jednoho hasiče, oba odvezla zdravotnická záchranná služba, řekl mluvčí hasičů David Martinec. Zranění nejsou vážná, dodala mluvčí krajské záchranné služby Gabriela Netopilová Sluštíková. Škody se odhadují na stovky milionů korun.
17. 6. 2025Aktualizováno17. 6. 2025

Beskydským rysům a vlkům se daří, ukazují snímky z fotopastí

Velkým šelmám se v Beskydech daří. Potvrzují to unikátní záběry z fotopastí. V horách se pohybuje několik smeček vlků, stabilní je i populace rysů. Zvířat obou druhů každoročně přibývá. Na hranicích se Slovenskem se objevují dokonce i medvědi.
15. 6. 2025

Zlínská státní zástupkyně obžalovala šest lidí a firmu z daňových úniků v rallye

Zlínská státní zástupkyně podala obžalobu na šest lidí a jednu firmu kvůli rozsáhlým daňovým únikům se škodou přes 35 milionů korun. Podle žalobkyně účelovým fakturováním reklamních služeb při závodech rallye snižovali daňovou povinnost. Současně byl podán návrh na schválení dohody o vině a trestu u dvou firem, které se k jednání doznaly. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí Krajského státního zastupitelství v Brně Hynek Olma. Kterých závodů se případ týká, neuvedl.
12. 6. 2025

Plánované rozšíření dálnic je v ohrožení, otevření D49 brzdí ekologové

Plán vlády otevřít do konce roku 74 kilometrů nových dálnic je v ohrožení. Chybět totiž může necelých deset kilometrů dálnice D49. Dělníci je sice dokončí, chybí ale stavební povolení k propojovací komunikaci. Po výtkách ekologických organizací ho zrušil soud. Napřesrok už má být délka zprovozněných úseků zhruba poloviční. Základní dálniční síť chce přitom mít ministerstvo pro řidiče k dispozici nejpozději do osmi let.
8. 6. 2025

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025

Moravu a Slezsko zasáhly silné bouřky

Bouřky a krupobití zasáhly odpoledne a večer východ Česka. Pásmo velmi silných bouřek postupovalo od jižní přes střední Moravu až k severu. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) během večera varoval například před výrazným bouřkovým systémem na Zlínsku nebo před velkými kroupami na Vsetínsku a Ostravsku. Podle zpravodajů ČT byly bouřky nejsilnější okolo osmé hodiny. Hasiči mezi 18:00 a 22:00 řešili přes dvě stě událostí spojených s počasím.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025
Načítání...