Lodní přístav v centru Otrokovic upadl v zapomnění. Jeho pozůstatky jsou stále hmatatelné

3 minuty
Lodní přístav v centru Otrokovic upadl v zapomnění
Zdroj: ČT24

Baťův kanál letos slaví 80 let. Existují ale místa s ním spojená, o kterých vědí jen opravdoví znalci historie. Uprostřed Otrokovic byl plavební přístav pro osm nákladních lodí i plavební komora. Pozůstatky kanálu jsou zde, dnes už na souši, stále vidět.

Plavební komora je zakrytá a slouží jako nádrž na vodu. Po průplavním mostu dnes jezdí auta, jasně viditelné jsou i pozůstatky loděnic a přístavních skladů. Stopy po přístavu v Přístavní ulici ale upadly v zapomnění. „Dozvěděl jsem se o tom asi před 10 lety. Byla to pro mě novinka a překvapilo mě, že o tom nikdo neví,“ řekl ředitel společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík.

Otrokovický přístav vznikl až po smrti Tomáše Bati, jeho bratr Jan Antonín se rozhodl navázat na budování vodních cest. Stavba probíhala těsně před druhou světovou válkou uprostřed vilové čtvrti. „Nacházeli jsme se tehdy přímo v Baťově impériu, a tak pro něj nebyl problém si, prakticky ve vlastním městě, vodní kanál postavit,“ dodal Kolařík.

V Otrokovicích stály Baťovy pomocné závody, které byly hned po těch ve Zlíně nejdůležitější. Dopravní lodě je zásobovaly lignitem, hnědým uhlím z ratíškovických dolů. Každá loď tehdy přivážela až 200 tun uhlí.

Plavební komora s rozměry 50 na 5 metrů patřila mezi ty větší a lodě zvedla asi o dva metry nad úroveň řeky Dřevnice, po které připluly. Z přístavního bazénu vedla asi 700 metrů dlouhá plavební odbočka přímo k továrně. Speciální vysavač z lodi lignit vysál a uhlí se spálilo v továrně. „Tehdy to byla velmi moderní technologie,“ uvedl Kolařík.

  • V provozu byl od 2. prosince 1938 do roku 1945.
  • Na konci války byl poničen a dva roky v něm lodní doprava nefungovala.
  • V provozu byl znovu od roku 1947 do roku 1961.
  • Na přelomu 60. a 70. let byl kanál vyškrtnut ze seznamu plavebních cest.

V roce 1948 došlo ke změně režimu a znárodnění podniků, skončila tak i konkurence v dopravě. Do té doby byla přeprava po jeho vlastní vodní cestě pro majitele podniků výhodnější, za přepravu po železnici nebo nákladními auty by platil jinému podnikateli.

Přesto byl kanál až do roku 1961 stále využíván, zejména kvůli výstavbě průmyslových závodů. Lodě přivážely na stavbu štěrk. Poté ale význam kanálu stále upadal, na přelomu 60. a 70. let byl vyškrtnut ze seznamu plavebních cest a zarostl.

Obnova zapomenutého přístavu by byla příliš složitá

I když z dnes zapomenutého přístavu za první republiky vyjížděla výletní loď i s kapelou, rekreační využití místa se do Otrokovic nevrátilo. V 90. letech prošel Baťův kanál celkovou obnovou, ale náklady na opravu přístavu v Otrokovicích by byly příliš vysoké, a tak upadl v zapomnění.

Baťův kanál
Zdroj: ČT24

Obnova zaniklého otrokovického přístavu ve hře není ani dnes. „Nedovedu si to představit, i když bych si to přál. Je tu spousta vlastníků soukromých pozemků a vazby, které dříve fungovaly, se za tu dobu zpřetrhaly. Obnova by byla neskutečně složitá,“ uvedl ředitel společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

O historii místa se nadšenci spolu s městem snaží alespoň informovat. V Otrokovicích umístili tabule, aby jediný zaniklý přístav na Baťově kanálu přitáhl pozornost turistů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Zlínský kraj

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 15 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

Městské divadlo Zlín získá dotaci na opravu fasády, začne na jaře

Dvacetimilionovou dotaci na opravu Městského divadla ve Zlíně schválili krajští zastupitelé. Kvůli odpadávání obložení je průčelí budovy už dva roky obklopené lešení a ploty. Celková obnova ale bude výrazně dražší. Poslední odhad zřizovatele činí 145 milionů korun. Primátor Zlína Jiří Korec (ANO) doufá, že se podaří ještě ušetřit. Oprava fasády by měla začít na jaře příštího roku.
8. 12. 2025

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
4. 12. 2025

Hasiči a policisté evakuovali školu v Uherském Brodě kvůli riziku výbuchu

Hasiči a policisté ve středu evakuovali přibližně 450 lidí ze Základní školy Mariánské náměstí v Uherském Brodě na Uherskohradišťsku. Důvodem byla přítomnost isopropylalkoholu v jednom z kabinetů a potenciální riziko jeho výbuchu. Mluvčí krajských hasičů Lucie Javoříková na sociální síti uvedla, že obyvatelům v okolí nehrozí bezprostřední nebezpečí. Zásah skončil během odpoledne.
3. 12. 2025Aktualizováno3. 12. 2025

Most přes Moravu v Uherském Hradišti je po opravě znovu plně průjezdný

V Uherském Hradišti skončily práce na opravě a rozšíření silničního mostu přes řeku Moravu, od čtvrtka je opět plně průjezdný. Stavební úpravy za zhruba 57 milionů korun, které na mostě z roku 1954 výrazně omezovaly provoz, začaly letos v únoru. Most pojmenovaný po podnikateli Janu Antonínu Baťovi spojuje centrum Uherského Hradiště se sousedním Starým Městem. Vede po něm frekventovaná silnice I/55.
27. 11. 2025

Pohřeb starého bílého muže oživuje diskusi o korektnosti

Městské divadlo Zlín nastudovalo aktuální komedii o hyperkorektním světě. Hru Starý bílý muž uvádí v české premiéře, od stejných autorů, německých dramatiků Dietmara Jacobse a Moritze Netenjakoba, ale už jednu úspěšnou inscenaci na repertoáru má.
25. 11. 2025
Načítání...