Skončila komplikovaná železniční výluka v Pardubicích. I když byl mimo provoz jen krátký úsek mezi dvěma nádražími ve městě, nemohly jezdit vlaky z hlavního nádraží směrem na Hradec Králové ani na Chrudim. Při výluce vznikl nový železniční most přes Labe. Ten je dvoukolejný, ale zatím vlaky mohou využívat jen jednu kolej, druhé chybí napojení do kolejiště hlavního nádraží. Samotná trať Pardubice – Hradec Králové je však nyní dvoukolejná téměř již v celé délce, zbývá poslední úsek mezi Hradcem a Opatovicemi nad Labem.
Výluka skončila, vlaky jezdí po novém mostě z Pardubic do Hradce i Chrudimi
Bez náhradní autobusové dopravy se cestující dostanou z Pardubic do Chrudimi a do Hradce Králové po dvou měsících. Byla to ale zároveň poslední z dlouhé série výluk na „hradubické“ trati, které průběžně omezovaly železniční dopravu poslední tři roky. Aktuální výluka mezi pardubickým hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem začala v první polovině října a z provozu fakticky vyřadila hned dvě trati. Most přes Labe, který nechala Správa železnic vyměnit, je součástí trati do Hradce Králové a Liberce. Trať do Chrudimi a Havlíčkova Brodu je ale v Pardubicích napojena tak, že vlaky jedoucí z hlavního nádraží musí nejprve do Rosic, a pak se po mostě ještě vrací, než se dostanou na „svoji“ chrudimskou trať.
Někteří cestující netají, že jim náhradní autobusová doprava do Chrudimi vyhovala víc než vlaky. Především oceňovali, že autobusy jezdily častěji. „Autobusem mi to nevadilo, jel každých patnáct minut, měl jsem víc možností,“ poznamenal jeden z cestujících, byť připustil, že cesta po železnici je rychlejší.
Železničáři uvažovali o tom, že by ji zrychlili ještě více a v rámci modernizace pardubického železničního uzlu postavili i novou spojku, díky níž by zajíždění chrudimských vlaků přes Labe nebylo nutné, ale nakonec nevznikla. V budoucnu bude možné díky dvěma kolejím, aby zároveň odjížděly vlaky z Rosic na hlavní nádraží i do Chrudimi. „Hlavním bonusem je zkapacitnění trati, což přináší zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz,“ shrnul mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové vznikla sice jako součást spojení Pardubic s Libercem, dnes však má již zcela jiný charakter než jednokolejná a převážně neelektrizovaná trať z Hradce dále na sever. Obě města spojuje trať, která je od Pardubic po Opatovice dvoukolejná a je připravena na provoz až 160kilometrovou rychlostí (ten ale bude možný až po zprovoznění zabezpečovače ETCS v příštím roce). Mezi starým opatovickým nádražím a královéhradeckým hlavním nádražím zůstává ještě šest jednokolejných kilometrů.
Situaci zde komplikuje, že na vjezdu do krajského města prochází trať hustě zastavěnou oblastí. Část místních obyvatel protestuje proti tomu, že by při modernizaci tratě měla padnout stromová alej, někteří se také obávají, že rekonstrukcí staré jednokolejky se zvýší hluk. Správa železnic momentálně počítá, že na modernizaci úseku Hradec Králové – Opatovice nad Labem dojde až koncem desetiletí. Stavba by měla navázat na komplexní rekonstrukci hradeckého hlavního nádraží, která má začít v příštím roce.