Brno – Třetí územní rozhodnutí, které by mělo umožnit stavbu nového hlavního nádraží v Brně, čelí čtyřem odvoláním. Není tak pravomocné. Magistrát se teď rozmýšlí, kdo se bude odvoláními zabývat, autoři odvolání totiž poukazují na podjatost příslušného městského odboru. Náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) již dříve upozornil, že vzhledem k závislosti projektu na evropských penězích je třeba si s přípravou stavby pospíšit, v opačném případě nejspíš nové nádraží nevznikne.
Územní rozhodnutí na odsunuté brněnské nádraží čelí čtveřici odvolání
Proti historicky třetímu vydanému územnímu rozhodnutí na nové brněnské nádraží se odvolala občanská sdružení Děti Země a Stará Osada – Židenice, jeden občan a firma M.B. Keramika. „Třetí územní rozhodnutí je podle nás opět vydané nezákonně, neboť například ve spise chybí krajský územní plán, závazné stanovisko k zásahu do krajinného rázu nebo kvalitnější hluková studie,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Náměstek Kotzian uvedl, že chce se zástupci těch, kteří odvolání podali, diskutovat. „V diskusi jsme schopni řadu věcí řešit a je to podle mě to nejlepší, co můžeme udělat. Je to lepší než posílat odvolání. Otázkou však je, jestli se oni věcně bavit chtějí,“ řekl. Z vytýkaných bodů je město podle Kotziana ochotno udělat novou hlukovou studii. „Ač si nemyslím, že ta současná má nedostatky,“ podotkl náměstek brněnského primátora.
Děti Země také požádaly, aby se odvoláním nezabýval brněnský magistrát. „Namítáme podjatost příslušného odboru magistrátu, neboť všichni jeho zaměstnanci jsou podřízení primátorovi Romanu Onderkovi, který patří mezi aktivní odsunovače nádraží v Brně,“ uvedl Patrik, podle kterého by se odvoláním proti územnímu rozhodnutí na nové nádraží měli zabývat úředníci z jiného města. Právě rozhodnutí, kdo odvolání posoudí, je teď podle Roberta Kotziana nejdůležitější. „Až se vyřeší, kdo bude odvolání řešit, začne se probírat jejich věcný obsah,“ upozornil.
Otázka budoucnosti brněnského hlavního nádraží rezonuje Brnem již déle než deset let. Obyvatelé města se již v roce 2004 k poloze stanice vyjadřovali v referendu, přišlo jich však příliš málo na to, aby byly výsledky platné. Vedení města propaguje zrušení současného nádraží a stavbu nového na Zvonařce u dnešního nákladního dolního nádraží. S odsunem nádraží z centra však řada obyvatel nesouhlasí, chtějí, aby vlaky nadále zastavovaly na témže místě, kam přijíždějí posledních 175 let. Připouštějí pouze přesun nástupišť do oblasti Malé Ameriky. Ministerstvo dopravy již postupně dopracovává studie proveditelnosti pro obě varianty. Dokončené budou v prvním čtvrtletí příštího roku. Podle nich se hodlá ministerstvo rozhodnout, kterou variantu bude podporovat. Stavby obou variant by vyšly zhruba na 20 miliard korun.