Územní plány Hradce Králové nebo Brna zaostávají za potřebami měst

Města se potýkají s územními plány (zdroj: ČT24)

Některá města v Česku bojují s územními plány. Nedaří se jim vytvořit a schválit nové verze. S problémy se potýkají například v Pardubicích, Hradci Králové, Brně či Českých Budějovicích. Průtahy znamenají velkou komplikaci zejména kvůli nové výstavbě. Územní plány určují, jak a kde mohou developeři stavět.

Pardubice se k novému územnímu plánu snaží propracovat už deset let. Důvodů, proč se to nedaří, je několik. Pro vypracování plánu byla třeba změnit firmu, protože ta původní stahuje své podnikání z České republiky. Brzdou je i byrokratické nastavení systému.

„Prošli jsme už dvaadvaceti změnami územního plánu. V období, kdy by se žádné změny už dělat neměly. To skutečně otvírá prostor pro diskusi, jestli to někomu takto vyhovuje,“ dává ke zvážení architekt Milan Košař. „Řada záměrů může být z pohledu starého územního plánu legálních, ale v koncepci nového územního plánu už by nebyly vůbec možné,“ upřesňuje.

Podle náměstka primátora Petra Kvaše (ODS) do schvalování vstupují i rozdílné představy před- a povolebního vedení města. Zájem dotáhnout územní plán ale je.

„Nám teď jako nejdůležitější milník schází nové veřejné projednání. Následně se vypořádají všechny námitky a připomínky a v okamžiku, kdy budou vypořádány, budou moci zastupitelé hlasovat o novém územním plánu. Legislativa stanovuje poměrně jasně, co všechno se musí udělat, a čím větší město, tím více připomínek a námitek, všechny musí být správně a řádně vypořádán,“ nastiňuje nutný postup.

V Hradci Králové i Brně by měli zohlednit odklon dopravy

Pro sousední Hradec Králové vznikl stále platný územní plán už v roce 2000, koncipován byl na deset let. Neodpovídá tak aktuálnímu stavebnímu zákonu ani novým potřebám města a jeho obyvatel. Inovovat je třeba plochy pro výstavbu bytů a domů, poptávka po bydlení stále přetrvává. Zohlednit by se měl i odklon nákladní dopravy po otevření úseků dálnic D11 a D35.

Nový územní plán připravuje tým architektů Patrika Kotase a Tomáše Vymetálka. Provázely ho donedávna spory se zastupitelem určeným pro tvorbu územního plánu Jiřím Langerem (ANO) kvůli pomalému postupu. Toho ve funkci nahradil Adam Záruba (Změna pro Hradec a Zelení), který se chce pokusit situaci odblokovat.

obrázek
Zdroj: ČT24

Aktualizovat územní plán je nutné v Jihomoravském kraji, a to zejména kvůli výstavbě dálnice směrem na Vídeň. Problémem je mimo jiné trasa silnice 43, která by od dálnice D1 měla vést přes Brno. Nesouhlas vyjadřují brněnské městské části i obce v okolí jihomoravské metropole, v minulosti musely tyto spory řešit soudy.

Nový územní plán by ale potřebovalo i samo Brno. Platí zde pravidla z roku 1994, který ani po aktualizacích a úpravách neodpovídá potřebám současného města. Nový plán by pomohl například k přeměně brownfieldů na bydlení. Dosud tyto plochy byly vyčleněny pro průmysl, ten se ale od devadesátých let z širšího centra přesunul na okraj do průmyslových zón. I nový územní plán se ale setkává s výtkami. Loni i letos k němu Brňané vznesli tisíce připomínek.

V Českých Budějovicích to zase vypadalo, že nový územní plán bude hotový do tří let. Zastupitelstvo města ale nyní schválilo zastavení prací. Budějovice chtějí, aby součástí územního plánu byla i studie týkající se velkého rozvoje východní části města, takzvané Smart Green City, zpracovatel to nepovažuje za správný postup. Další kroky by město mělo navrhnout na konci dubna.