Dopravní podnik Ostrava (DPO) dokončil rekonstrukci tramvajové trati z Nové Vsi do Třebovic. Vyšla na sto třicet milionů korun a byla jednou z největších letošních investičních akcí podniku. Tramvaje se na trať vrátí v úterý a lidé v nich v některých úsecích poprvé v Česku pojedou až osmdesátikilometrovou rychlostí.
Tramvaje v Ostravě budou nejrychlejší v zemi. Pojedou až 80 kilometrů v hodině
Opravený tramvajový úsek je dlouhý více než dva kilometry a kvůli jeho výstavbě se pasažérům ostravské MHD celé prázdniny komplikovala cesta přestupováním na autobusy. Součástí rekonstrukce byla sanace spodku trati, úprava trolejového vedení a použití pražců s pružným upevněním kolejnic pro tišší a rychlejší jízdu. Dosud tam na vybraných úsecích byla povolena nejvyšší rychlost pětašedesát kilometrů v hodině.
„Jedná se o úsek mezi vodárnou v Nové Vsi a Svinovskými mosty. Je to páteřní úsek, který spojuje Porubu s centrem Ostravy. Linka je jednou z nejvytíženějších,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.
S nadsázkou „ostravské metro“
Tramvaj na lince 8+ ušetří v daném úseku dvacet vteřin. „Dvacet vteřin se zdá málo, ale vynásobte to počtem cestujících v jedné tramvaji, kterých je přes sto osmdesát, a ta úspora je znatelná,“ vysvětlil Morys.
Lince 8+ říkají v Ostravě s nadsázkou ostravské metro. „Cestující ani nemusí sledovat jízdní řád. Linka spojuje Porubu s centrem v rychlých intervalech,“ řekl generální ředitel dopravního podniku. Spoj jezdí co čtyři minuty.
„Když jsme kupovali moderní tramvaje, tak se někteří dotazovali, proč máme v podmínkách, že mají tramvaje dosahovat rychlosti 80 kilometrů v hodině. Jsem rád, že to teď můžeme dokázat,“ poznamenal.
Modernizace tramvajové smyčky
Skončila také generální oprava drážních objektů na tramvajové smyčce Hlučínská. „Za čtyřicet čtyři milionů korun DPO vyměnil kompletně koleje, vybudoval nová nástupiště a veškeré zázemí pro řidiče,“ řekla mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková.
Na smyčce je i nové osvětlení a bezpečnostní kamery. Uvnitř smyčky je odstavná plocha pro autobusy. Nyní se to týká například autobusů při výlukách, ale v budoucnu by tam mohly mít konečnou některé trolejbusy.
Důvodem rekonstrukce smyčky byla návaznost na projekt města, které poblíž buduje takzvané parkoviště P+R. Bylo potřeba, aby po jeho dokončení auta mohla jezdit přes koleje. „Součástí investice DPO je velká LCD obrazovka na střeše budovy zázemí, která bude sloužit k lepší informovanosti jak cestujících, tak i například řidičů projíždějících aut, kteří dostanou informaci o P+R a odjezdech spojů do centra,“ uvedla Rycková.
Daniel Morys řekl, že letošní rok je, co se investic do dopravní cesty týče, pro podnik rekordní. „Celkově letos modernizujeme a opravujeme za téměř čtyři sta milionů korun,“ uvedl.