Místo řinčení oken jen míhající se auta za sklem. Tak by měl fungovat takzvaný tichý asfalt, který nyní pokládají silničáři v ulici Sokolnická v Brně-Tuřanech. Nový povrch totiž sníží hluk o tři decibely. Místní změnu vítají. Kvůli úpravě cesty ale musí projíždějící řidiči počítat v následujících 14 dnech se zdržením i dlouhými kolonami.
Tichý asfalt pro hlučné Tuřany. Na jižní Moravě je podobných cest už deset
Při otevřeném okně se už v Tuřanech prý spát nedá. „Jak začnou auta jezdit po čtvrté hodině ráno, je hotovo, nespíme,“ shrnul své zkušenosti jeden z obyvatel Tuřan Rostislav Kosík. Doplňuje ho další obyvatelka Růžena Štrofová: „Když jede kamion, třepe se to, je to cítit. Doufám, že to bude lepší.“
To, že je hluk v Sokolnické ulici nad limitem, dokládají nejen výpovědi místních, ale i měření. Tato silnice, stejně jako dalších sedm v Jihomoravském kraji, má výjimku od krajské hygienické stanice na nadměrný hluk. Denně tam projede na devět tisíc aut.
Tichý asfalt, který má místním pomoci, je alternativou k protihlukovým stěnám. Ty se totiž v zástavbě, podle odborníka osloveného ČT, využít nedají.
Redaktorka ČT Veronika Kynčlová otestovala s odborným pracovníkem Zdravotního ústavu Davidem Markem, jaký je rozdíl mezi běžným a tichým asfaltem. Zatímco u cesty s běžným povrchem naměřili od 70 do 80 decibelů, v ulici Úvoz, kde je protihlukový asflat už dva roky, hodnoty o dva decibely nižší. „V reálu to vypadá, jako by došlo ke snížení dopravy o přibližně 40 procent,“ vysvětlil Marek.
Tichý asfalt používají silničáři právě na doporučení hygieniků čím dál víc. Od roku 2010 ho položili na jižní Moravě na deseti silnicích - auta po něm jezdí například na průtahu Kuřimí nebo nově v Bedřichovské ulici v Brně.
- Letadla - na život v bezprostřední blízkosti letiště má v tuzemsku smůlu nejméně lidí. O to více ale bývá hluk obtěžující. Třeba startující tryskové letadlo vydává hluk o síle asi 120 decibelů. Prolétající vrtulník jen o něco méně.
- Vlaky - letadla nezpůsobují kromě hluku ještě otřesy, což se třeba o železniční dopravě říci nedá. Jedoucí vlak vydává hluk 90 decibelů, což je jen o deset méně než sbíječka.
- Automobily - o něco méně hlučná než vlaky jsou auta. U frekventovaných silnic a dálnic ale není výjimkou 70 až 80 decibelů. Automobilová doprava je navíc téměř nepřetržitá a pro místní takřka neúnosná.
Nový povrch mají už několik let třeba ve středočeských Říčanech. Zatímco dřív tam lidé téměř neslyšeli televizi, od doby, co mají novou cestu, ji sledují bez problémů. A to i přesto, že kolem jejich oken denně projede 20 tisíc aut. Otázkou ovšem je, jak dlouho jim tichý asfalt vydrží. Stačila totiž jedna zima, aby povrch na některých místech popraskal.
Zatímco v Říčanech je jízda aut tišší díky vláknům, která jsou napuštěna asfaltem, v Zádveřicích na Zlínsku odhlučňuje zvuk projíždějících vozů gumoasfaltový koberec. Vyvinuli ho vědci z brněnského Vysokého učení technického (VUT).
„Obsahuje drť ze starých pneumatik. Oproti běžným směsím má čtyřnásobek vzduchových bublin, díky kterým pohlcuje hluk. Rozdíl mezi ním a běžným povrchem je 3,5 až 4,5 decibelu,“ popsal už dříve Jan Kudrna z VUT Brno.
Vlastnosti takového koberce si mohou řidiči vyzkoušet také v Pardubicích nebo ve stoupání na Andrlův chlum u Ústí nad Orlicí.