Svitavy – Na základní a mateřské škole ve Svitavách-Lačnově probíhá projekt Partnerství bez předsudků. Ve třídách, kam chodí i romské děti, se častěji než jinde mluví o přátelství, vzájemné pomoci, ale také třeba o rasové diskriminaci. Projekt získal podporu i z evropských fondů.
Svitavský projekt bourá předsudky mezi žáky
Na svoji školu nedají dopustit a před kamerou nadšeně vyprávějí o svém vyučování. Děti v malé škole na okraji Svitav mají vlastní učební plány i společné záliby. „Já jsem se minule s jedním kamarádem pohádal o rase. On se mi potom omluvil a řekl, že nezáleží na tom, že jsem černý a on bílý. Prý mě má rád takového, jaký jsem,“ svěřuje se malý Míša.
Pravidelné doučování, řemeslná dílna nebo třeba spolupráce s rodiči. I taková je podoba nového projektu. „Slovo, které naši činnost nejlépe vyjadřuje, je integrace. Integrace těch, kteří jsou mimořádně úspěšní, ale i těch, kteří jsou lehce neúspěšní,“ charakterizuje projekt koordinátor prevence kriminality Městského úřadu ve Svitavách Erich Stündl.
Škola se dětem snaží zároveň ukázat, jak si hledat nové přátele. „My si ráno v diskusním kruhu probereme, jak kamarádství vzniká a co je ke kamarádství potřeba. A ten malý prvňáček za hodinu nabízí hrozny a usmívá se na spolužáka, který sedí vedle něj. Je jasné, že si něco z toho vzal,“ říká ředitelka základní a mateřské školy ve Svitavách–Lačnově Radka Renzová. „V tomto případě je dobře začít už u malých dětí a propojit to s rodinnou výchovou,“ dodává manažerka projektu Partnerství bez předsudků Vlasta Pechancová.
V žádosti o granty ve Svitavách uspěly i další čtyři základní školy. „Náš projekt Žáci žákům bourá hranice mezi ročníky, protože je založen na spolupráci starších žáků s mladšími,“ vysvětluje učitel Základní školy náměstí Míru ve Svitavách Jakub Velecký.
Přestože jsou projekty na svitavských školách závislé na evropských dotacích, učitelé shodně dodávají, že už teď mají na co navazovat.