Svitavský projekt bourá předsudky mezi žáky

Svitavy – Na základní a mateřské škole ve Svitavách-Lačnově probíhá projekt Partnerství bez předsudků. Ve třídách, kam chodí i romské děti, se častěji než jinde mluví o přátelství, vzájemné pomoci, ale také třeba o rasové diskriminaci. Projekt získal podporu i z evropských fondů.

Na svoji školu nedají dopustit a před kamerou nadšeně vyprávějí o svém vyučování. Děti v malé škole na okraji Svitav mají vlastní učební plány i společné záliby. „Já jsem se minule s jedním kamarádem pohádal o rase. On se mi potom omluvil a řekl, že nezáleží na tom, že jsem černý a on bílý. Prý mě má rád takového, jaký jsem,“ svěřuje se malý Míša.

Pravidelné doučování, řemeslná dílna nebo třeba spolupráce s rodiči. I taková je podoba nového projektu. „Slovo, které naši činnost nejlépe vyjadřuje, je integrace. Integrace těch, kteří jsou mimořádně úspěšní, ale i těch, kteří jsou lehce neúspěšní,“ charakterizuje projekt koordinátor prevence kriminality Městského úřadu ve Svitavách Erich Stündl.    

2 minuty
Reportáž Michala Klokočníka
Zdroj: ČT24

Škola se dětem snaží zároveň ukázat, jak si hledat nové přátele. „My si ráno v diskusním kruhu probereme, jak kamarádství vzniká a co je ke kamarádství potřeba. A ten malý prvňáček za hodinu nabízí hrozny a usmívá se na spolužáka, který sedí vedle něj. Je jasné, že si něco z toho vzal,“ říká ředitelka základní a mateřské školy ve Svitavách–Lačnově Radka Renzová. „V tomto případě je dobře začít už u malých dětí a propojit to s rodinnou výchovou,“ dodává manažerka projektu Partnerství bez předsudků Vlasta Pechancová. 

V žádosti o granty ve Svitavách uspěly i další čtyři základní školy. „Náš projekt Žáci žákům bourá hranice mezi ročníky, protože je založen na spolupráci starších žáků s mladšími,“ vysvětluje učitel Základní školy náměstí Míru ve Svitavách Jakub Velecký. 

Přestože jsou projekty na svitavských školách závislé na evropských dotacích, učitelé shodně dodávají, že už teď mají na co navazovat.

Načítání...