Šumava - Pořadatelé na Vysočině jsou zdá se v klidu, šumavští vlekaři se však znepokojeně ptají, proč na jejich kopce jezdí čím dál míň lidí a opatrně skloňují i slovo krize. Vysvětlení turistů ale zní zcela jasně a se světovou ekonomikou nemá nic společného: na druhé straně hranice se lyžuje za srovnatelné peníze, avšak nesrovnatelně lépe. Na Šumavě je rok od roku míň sněhu i lyžařů a místní vlekaři se bojí, že současný odliv lyžařů je teprve začátek. Jako první zmizela klientela z levnějších méně náročných sjezdovek.
Šumava nabízí lepší lyžování na německé straně
Vlekař Václav Topol uvedl: „Ti, kteří sem jezdívali dřív, a zdejší podmínky jim stačily, už jezdit asi nebudou. Fabriky propouštějí a oni už na to nebudou mít.“ Samotní lyžaři jeho slova potvrzují: „Je to nebývalé, vždycky tu byly fronty a teď sem jezdí nějak méně lidí. Asi jedou za hranice.“ Obavy z krize a nejbližší budoucnosti mají i moderně vybavená střediska. Přes vybudování nové sedačkové lanovky a kvalitně udržované sjezdovky je méně lidí i na šumavském Špičáku. Vlekař Josef Treml má jasno: „Pokud se bude propouštět, ubyde kupní síla a jako první to pocítí služby, jako jsme my.“
Ve středisku na německém Javoru, vzdáleném jen několik minut autem od českých hranic, to však vypadá zcela jinak. Tady si na nedostatek lidí rozhodně nestěžují a na parkovišti je slyšet hlavně čeština. Podle lyžařů je to zde levnější a lépe si tu zalyžují. Lanovka je šestimístná, takže to jde rychleji. Přestože je jízdenka o trochu dražší, je adekvátní službám. Německý Javor se podle českých vlekařů zaměřil hlavně na Čechy a citelně jim lyžaře odčerpává. Josef Treml má vysvětlení: „Mají náskok padesát let, to se dohání pomalu.“ Den lyžování na Javoru stojí 25 Eur tedy 650 korun, denní jízdenka na nedalekém českém Špičáku přijde na 490 korun.
V Bavorsku jsou za české návštěvníky opravdu rádi, protože v posledních letech jezdí Němci na Šumavu čím dál tím méně.