Správa Letiště Praha musí zaplatit architektovi Petru Frantovi zhruba 4,9 milionu korun a úroky za užití jeho díla. Pravomocně o tom rozhodl odvolací Vrchní soud v Praze, potvrdila jeho mluvčí Kateřina Kolářová. Franta se odměny domáhal v souvislosti s dostavbou „prstu B“ letištního terminálu. Úroky z prodlení běží od února 2002 až do současnosti, takže lze předpokládat, že konečná podoba částky ještě výrazně naroste.
Správa Letiště Praha musí zaplatit skoro pět milionů korun architektu Frantovi, rozhodl soud
Architektonickou soutěž na podobu nového terminálu vyhrál Franta s kolegou Michalem Brixem v polovině 90. let. Jejich plány pak ale převzala jiná architektonická kancelář Nikodem & Partner, které správa letiště projekt podle soudu předala bez svolení původních autorů. Pražský vrchní soud už v minulosti potvrdil, že skutečnými autory jsou Franta s Brixem.
„Odvolací senát Vrchního soudu v Praze rozhodl tak, že žalobci (Frantovi) přiznal požadovanou odměnu za užití díla, jehož je spoluautorem, když dostavbou prstu B na letišti bylo neoprávněně zasaženo do práv spoluautorů,“ sdělila k aktuálnímu verdiktu Kolářová. Správa Letiště Praha musí Frantovi zaplatit do tří dnů od právní moci rozsudku.
Mluvčí pražského letiště Klára Divíšková vysvětlila, že rozhodnutí se netýká současného provozovatele Letiště Václava Havla, tedy akciové společnosti Letiště Praha. „Stranou soudního sporu je Správa Letiště Praha, takzvaný zbytkový státní podnik, přičemž kauza vznikla před více než dvaceti lety. Letiště Praha, a. s. není účastníkem sporu, a proto nemá k dispozici podrobnější informace a ani na něj nedopadá povinnost o uhrazení peněžité částky dle rozsudku,“ uvedla.
Franta s Brixem získali za svou práci na letišti Cenu inženýrské akademie za vynikající projekt, cenu pražského primátora za mimořádně kvalitní architektonické dílo a také nominaci na cenu Miese van der Rohe za evropskou architekturu.
Kvůli výstavbě ruzyňského letiště za provozu se v první fázi postavila podle návrhu Franty a Brixe jenom část nového terminálu – odbavovací hala či jeden ze dvou „prstů“ terminálu. Zbytek „prstu B“ nechala správa letišť postavit až později, kdy se naplnily prognózy o nárůstu počtu cestujících.