V Berouně skončila rekonstrukce nádražní budovy za téměř čtyři sta milionů korun. Letos chce Správa železnic podobně zrekonstruovat další desítky budov po celém Česku. Vyčlenila na to dvě a půl miliardy korun. Na šedesáti nádražích už se pracuje, s přestavbou dalších třiceti začnou dělníci během následujících měsíců.
Skončila rekonstrukce nádraží v Berouně. Správa železnic plánuje modernizaci dalších desítek budov
Odjezdové tabule z minulého století a dobová mozaika, proti tomu moderní design a víc pohodlí pro cestující. Z původní podoby nádraží v Berouně zbyly pouze barevné vitráže. „Změnili jsme kompletně veškeré interiéry, sítě, plášť objektu, zateplení, vytápění, vzduchotechniku,“ vyjmenoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Zejména v tom propojení různých druhů dopravy, i tady bude možné snadno zajistit přestup z autobusů, ale například i z kol či z aut,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který ocenil, že rekonstrukce nijak neomezovala provoz vlaků ani zásadně nezasáhla do odbavování cestujících.
Práce se prodloužily a prodražily
Přestavba druhé nejvytíženější středočeské stanice se proti plánům protáhla o dva roky. Oproti původním plánům vzrostly také náklady – které měly být necelých tři sta milionů korun – na téměř čtyři sta milionů. Více práce si podle Svobody vyžádaly změny projektu, které se týkaly infrastruktury, vzduchotechniky či osvětlení. „To se stává pravidelně, když zasáhneme do starších objektů. Ne vše v projektu bylo tak nachystáno a chtěli jsme to udělat už nadčasově,“ vysvětlil.
Opravy dalších nádraží
Podle plánu nešla ani rekonstrukce v Českých Budějovicích. Tamní budova je památkově chráněná. Náklady na její opravu vzrostly o třetinu a přesáhly miliardu. Důvodem výrazného prodražení a zpoždění byl především stav celého objektu. Problém byl hlavně v poškození původních konstrukcí a vyšší hladině spodní vody.
Ve Vsetíně zastaralou výpravní budovu správci železnic zbourali a místo ní postavili jeden z nejdražších terminálů v zemi. Tamní nádraží, které od minulého pátku slouží veřejnosti, stálo přes tři miliardy korun.
Podobně půjde letos k zemi i budova nádraží v Mladé Boleslavi. O její rekonstrukci se hovoří déle než deset let. Celkem plánuje Správa železnic opravit na tři desítky objektů. „Pro letošní rok pracujeme s obdobnou částkou jako pro rok loňský. Loni to bylo zhruba 2,3 miliardy, letos je to ještě o dvě stě miliónů víc,“ řekl mluvčí Správy Železnic Dušan Gavenda.
S přestavbami se také mění využití. Místo dílen a skladišť vznikají například administrativní prostory. Stejně budou sloužit i dvě budovy z opraveného komplexu v Berouně.