Repliku trolejbusu z roku 1907 právě dokončuje kolář Augustin Krystyník v Novém Hrozenkově na Valašsku. Víc než půl roku mu trvala práce na kolech a karoserii. Kovový podvozek se rodí v jižních Čechách. Unikátní vozidlo bude od poloviny července jezdit z Českých Velenic do rakouského Gmündu.
Replika sto let starého trolejbusu bude od léta vozit turisty z jižních Čech do Rakouska
Trolejbus, který vozil před víc než sto lety cestující i poštu, připomíná spíš kočár. Z doby, kdy jezdil ulicemi, se dochovaly jenom fotografie a pár nákresů ve vídeňském muzeu. Každý díl proto musel Augustin Krystyník sám promyslet, navrhnout, vyrobit, spojit. „Nákresy jsem získal ve Vídni v muzeu firmy Mercedes Stoll, která kdysi trolejbusy dělala. Jsou tam uvedené ale jen rozměry, co se týče spojů a konstrukce, to bylo všechno na mě,“ vysvětluje kolář Augustin Krystyník.
K výrobě repliky použil řemeslník hlavně dřevo z jasanů a jilmů vyrostlých v okolí a pokácených už před 20 lety. „Je obrovská výhoda v tom, že je to přírodně vysušený materiál, takže je tvrdý, pružný a velice dobře se z něj dělá,“ dodává kolář. Na velké skládačce už sám strávil víc než tisíc hodin. Spolu se sklenáři se teď chystá vyplňovat okna. „Je to sklo, které vydrží velký náraz a je bezpečnostní. Používá se právě v dopravních prostředcích,“ říká sklenář Tomáš Horák. Poslední operací na trolejbusu bude udělat střechu z přírodního plátna. Hotovou karoserii odevzdá kolář příští týden. Na jihu Čech už čeká kovový podvozek.
Výroba repliky historického trolejbusu přišla na milion tři sta tisíc korun. Na první slavnostní jízdu z Českých Velenic by měl unikátní vůz vyrazit v polovině července. Pohybovat se mezi jižními Čechami a Rakouskem bude rychlostí 18 kilometrů v hodině.