Rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze by mohla být dokončená už v příštím roce. Pražští silničáři zvažují, že sloučí následující dvě etapy oprav mostu do jedné. To by znamenalo, že všechny práce naplánované na roky 2024 a 2025 by stihli udělat už v příštím roce. Definitivní rozhodnutí o novém harmonogramu oprav padne v polovině ledna.
Rekonstrukce Barrandovského mostu možná skončí už příští rok
Rekonstrukce Barrandovského mostu začala předloni pracemi na spodní části mostu, na jeho povrch se přesunuli dělníci loni. „Původní scénář byl, že pokračujeme jednou částí mostu v roce 2024 a druhou polovinou v roce 2025. Ten, který zvažujeme jako alternativní, spočívá v tom, že dvě etapy by šly za sebou. Stále by byla uzavřena pouze polovina mostu. Rozsah dopravních opatření by byl takový, jak ho známe dnes, to znamená tři průběžné pruhy v každém směru. Čtvrtá etapa by plynule navazovala na třetí,“ popsal generální ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák.
Zkrátila by se tak celková doba opravy mostu, kdy by sice příští rok práce trvaly oproti původnímu plánu déle, ale už by odpadla omezení v roce 2025. „Další úspora by spočívala v tom, že bychom nemuseli složitě odstraňovat dopravní značení. V rámci několika dnů bychom jej pouze přestavěli,“ popsal Sinčák.
Rozhodnutí padne v polovině ledna
TSK podle něj alternativu v současné době diskutuje se stavebníky a konzultanty z Kloknerova ústavu a ČVUT. „Zhruba do poloviny ledna chceme mít jistotu a finální návrh toho, co je možné. V případě, že se zhotovitel dostane s návrhem nového harmonogramu na úroveň sto padesáti a méně dnů, to znamená úspora minimálně třicet dnů, tak bychom velmi reálně zvažovali tento scénář (sloučení etap)," upřesnil Sinčák.
Rozhodnutí musí padnout v lednu, protože na jeho základě TSK musí připravit plán dopravních opatření. Také se od něj odvíjí postup přípravných prací. Pokud by se TSK pro nový postup rozhodla, znamenalo by to, že by práce začaly již na začátku dubna 2024 a skončily do konce letních prázdnin. Letos začínaly v polovině května.
Letošní etapa skončila v září
Letošní opravy Barrandovského mostu začaly v květnu a skončily v září. Zahrnovaly práce v levé polovině jižního mostu ve směru ze Smíchova do Braníku a na rampě z ulice K Barrandovu. Oproti běžnému stavu se mírně prodloužila dojezdová doba. Zvýšil se rovněž počet aut na objízdných trasách, tedy třeba na Pražském okruhu nebo na severojižní magistrále. „Nedošlo k žádné dopravní apokalypse, kolapsu nebo katastrofě, kterou někteří věštili,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Dojezdová doba se podle dopravního inženýra TSK Michala Peterky prodloužila oproti běžnému stavu průměrně o asi deset procent. „Situace byla nejhorší na příjezdech k Barrandovskému mostu. Nejhorší pak na výjezdu ze Zlíchovského tunelu na Dobříšské směr Jižní spojka,“ řekl Peterka. Bylo to podle něj dáno zúžením na mostě i na Strakonické.
Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu a dosud nebyl nikdy opravován. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. „Význam mostu jednoznačně přesahuje Prahu, je to nejvytíženější automobilový most v celé České republice,“ zdůraznil Hřib.
Rekonstrukce stavby je rozložená do několika let, vždy trvá jen část roku. Práce vyjdou za celé období na 594,5 milionu korun.