Záchranářský vrtulník slovenské firmy Air-Transport Europe (ATE) je po technické revizi a výměně oleje opět nasazen do služby. Stroj musel v úterý dopoledne kvůli signalizaci možné technické závady motoru nouzově přistát v Olomouci.
Přes 20 let starý záchranářský vrtulník po poruše opět létá. Prošel revizí
„Servisní oddělení ATE provedlo v úterý večer revizi vrtulníku a výměnu oleje. Stroj je podle jejich vyjádření provozuschopný a byl ve středu v 7:00 nasazen do ostrého provozu,“ uvedl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Zdeněk Hošák.
Vrtulník v úterý nouzově přistál v Olomouci, když přepravoval učně z obce Drahotuše do popáleninového centra v Brně. Kontrolka na palubní desce podle Hošáka signalizovala kovovou třísku v oleji rotoru. Posádce ani převáženému pacientovi se nic nestalo. Pro zraněného pacienta přijela na olomoucké letiště sanitka.
Mladík, který se popálil při svařování autogenem, nebyl vybaven ochrannou svářečskou zástěrou, řekla mluvčí přerovské policie Miluše Zajícová. Utrpěl podle mluvčího záchranné služby Zdeňka Hošáka středně těžká poranění. Učně nakonec sanitka dovezla na popáleninové centrum v Ostravě.
Podle vyjádření ředitele Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Petra Hubáčka vrtulník přistál jen s jedním zapnutým motorem. Hubáček v úterý řekl, že jde o závadu, která se běžně stává i u velkých dopravních letadel. Veškeré kontrolky začnou hlásit závadu na motoru a je nutné nouzové přistání a vypnutí motoru.
ATE: Taková situace se stává
Firma ATE nouzové přistání kvůli signalizaci kovové třísky v oleji potvrdila. Podle mluvčí Zuzany Hopjakové byly do motoru dodané nové součásti. „Při záběhu motoru se taková indikace může objevit,“ napsala. O nasazení nového typu vrtulníku v Olomouckém kraji firma neuvažuje.
Ministerstvo zdravotnictví si vyžádalo informaci o události, pilot podle úřadu reagoval podle předpisů. Podle mluvčí ministerstva Štěpánky Čechové má firma smluvní lhůtu 12 hodin, do které musí přistavit technicky způsobilý stroj a předložit posudek o provozuschopnosti.
Společnost ATE, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku, vyhrála loni výběrové řízení na provozovatele letecké záchranky v Olomouckém kraji. Od 1. ledna v regionu nasadila více než dvě desítky let starý vrtulník Agusta A109 K2. Předtím tam provoz pomocí vrtulníku Eurocopter pořízeného v roce 2010 zajišťovala firma Alfa-Helicopter.
Kraj změnu kritizoval, protože jediným kritériem při výběru byla cena. Podle hejtmana Oto Košty (ANO) se služba po technické stránce vrátila do doby před 25 lety, kdy v kraji začínala. Hejtman připomněl, že k podmínkám tendru nemohli mít připomínky zástupci záchranných služeb. Výběrové řízení označil za nesmyslné a požádá ministra zdravotnictví Miloslava Ludvíka (ČSSD) o schůzku.
Firma ATE zvítězila ve výběrovém řízení i na provozovatele letecké záchranné služby ze základny v Ústí nad Labem a službu tam měla zajišťovat rovněž od ledna. Ministerstvo zdravotnictví tendr ale zrušilo kvůli nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky.