Řidiči i radnice Veselí nad Lužnicí si stěžují na podmínky provozu zdejšího úseku dálnice D3. Tři a půl kilometru dlouhá trasa byla otevřená provizorně v momentu, kdy existovala jen polovina dálnice. Auta tak projíždějí staveništěm, což je ale nezbavuje povinnosti mít dálniční známku, a pokud se chtějí úseku vyhnout, musí se proplést samotným městem.
Poplatek za staveniště. Řidiči si stěžují na podmínky provozu jihočeské dálnice
Z dálnice u Veselí stojí jen dva pruhy a jezdit se smí pouze osmdesátkou. Původní bezplatná silnice, která by pro řidiče mohla znamenat alternativu, stojí v trase budovaného tahu a kvůli výstavbě dálnice musela být zavřena; změní se totiž v druhou polovinu rozestavěného úseku.
„Každý normální člověk vnímá, že dálnice jako se tváří pouze podle dopravní značky. Nicméně je to schváleno jako dálniční úsek,“ uvádí vedoucí jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý – a fakticky tak jen v umírněné verzi tlumočí hlasité výhrady řidičů, kteří cestu používají.
Protože dálnice roste na obchvatu Veselí nad Lužnicí, chtějí-li se řidiči vyhnout dopravě za poplatek (dálniční známku), musí sjet do samého centra města, což zatěžuje zdejší ulice. „Doprava se zvýšila cirka o deset až dvanáct procent, zejména u osobních automobilů,“ potvrzuje starosta Veselí Ladislav Sýkora.
Jeho město proto nyní žádá ministerstvo dopravy, aby celou situaci přehodnotilo a poplatky zrušilo aspoň do doby, než bude stavba dálnice dokončená – a úřad opravdu slibuje změny.
„Pan ministr zadal najít takové řešení, aby na tom úseku bylo možné jezdit bez poplatku do té doby, než bude k dispozici jako plnohodnotná dálnice,“ informoval mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Situace tak bude podobná, jako u nedalekého Tábora; i tady řidiči projíždějí jen dvěma pruhy a poplatek proto platit nemusejí.
Stavba D3 kolem Veselí nad Lužnicí má skončit letos na podzim, a všechny čtyři pruhy dálnice by tak řidiči mohli začít využívat od září.
O dálnici na jih se mluvilo už za Husáka, nestojí dodnes
Dálnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v plánech tuzemské dálniční sítě poprvé objevila už v roce 1987, první čtyřkilometrový úsek (Chotoviny – Stoklasná Lhota) se ale na Táborsku podařilo otevřít až v roce 2002 a až dosud je v provozu jen dvaačtyřicet kilometrů.
Letos by se podle ministerstva dopravy měly otevřít nové úseky D3 před Českými Budějovicemi: mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, který měří 5,1 kilometru, a úsek Borek–Úsilné v délce 3,2 kilometru. Oba úseky staví sdružení firem Strabag – Eurovia. Jak uvedl Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), práce na části Veselí–Bošilec budou stát celkem téměř 635 milionů korun, v druhé zmíněné lokalitě 717,5 milionu korun.