Opravy Podklášterského mostu v Třebíči se do zimy nestihnou. Město tak musí na poslední chvíli přeplánovat celý systém zimní údržby. S problémy kvůli zpoždění stavby bojují místní i návštěvníci, kteří musí rekonstruované místo objíždět. Hotovo by mělo být v dubnu příštího roku.
Oprava mostu v Třebíči se protáhne. Neskončí v prosinci, ale až v dubnu
Když Zdeněk Vondráček letos v květnu sledoval, jak Podklášterský most padá do řeky, bylo jeho největším přáním co nejrychlejší dokončení stavby nového přemostění. Majitel cestovní kanceláře v historické části města je totiž na této spojnici s centrem závislý.
Původně se po novém mostu měli už v říjnu procházet pěší a patnáctého prosince se na něj měla vrátit i auta. Nový termín dokončení je ale nyní stanovený až na duben příštího roku. „Je to problém, který se nám před začátkem nové sezony zdá být o to radikálnější. Lidé jsou od nás absolutně vodříznutí,“ okomentoval situaci Vondráček.
Aktuálně firma dělá na mostě betonování, pracuje se na předpolích mostu, na zásypech přechodových oblastí a na opěrné zdi na straně židovské čtvrti. Rekonstrukce mostu byla nutná kvůli špatnému technickému stavu mostní konstrukce. Součástí prací je také oprava chodníků a přilehlých ploch. Přibude jízdní pruh usnadňující odbočení aut ke Karlovu náměstí.
Ještě nedávno kraj tvrdil, že se most stihne
Kraj Vysočina přitom ještě před dvěma týdny ujišťoval, že bude most hotový včas. A to i přesto, že stavba nabrala zpoždění už v létě. „Až do této chvíle se stále počítalo s tím, že most bude alespoň provizorně zprůjezdněn,“ uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová. Jenže plány přerušil mráz a začínající zima, které by mohly zkomplikovat technologické postupy.
Starosti má i radnice. Narychlo totiž musí prodloužit povolení na provoz po objízdných trasách a přeplánovat celý systém zimní údržby ve městě. Podle vedoucího odboru dopravy v Třebíči Aleše Kratiny budou objízdné trasy udržovány prioritně podle pořadí. V Třebíči jsou celkem tři – dvě oficiální a jedna, kterou využívají především místní. Na ni ale mohou jen auta do dvou tun a v zimě se cesta neudržuje a často bývá nesjízdná.
Osobní auta objíždějí 120 metrů dlouhý úsek silnice II. třídy po trase měřící skoro sedm kilometrů. Pro kamiony je vyznačena ještě delší objízdná trasa, uzavírka se dotýká i MHD.
Turistického ruchu se opravy nedotkly
Naopak třebíčské památky UNESCO zatím odliv turistů kvůli opravě mostu nezaznamenaly – město očekává rekordní návštěvnost. A to i přesto, že někteří v rozkopaném městě zabloudili. „Často se nám stávalo, že nám volaly autobusy turistů a nevěděly, jak se dostanou přes řeku na druhou stranu k bazilice nebo do židovského města,“ popsala situaci vedoucí Městského kulturního střediska Třebíč Jaromíra Hanáčková. I proto má nyní kulturní středisko podobné obavy, jestli se lidé po špatných zkušenostech s dostupností budou znovu vracet.
Práce na stavbě nového mostu přes řeku Jihlavu začaly letos na jaře jeho demolicí. Před zahájením prací byl proveden geotechnický průzkum a připravena projektová dokumentace. Po Podklášterském mostě vede jedna z klíčových cest. Ulicí 9. května, v níž most stojí, denně projíždí až 10 tisíc aut.