Jižní Morava - Osm jihomoravských obcí se spojilo v boji proti kamionům. Chtěly je ze svých silnic vrátit zpět na blízkou dálnici D2, kterou nákladní auta objíždějí, aby se vyhnuly mýtnému. Na úřadě chtěly vybojovat zákazové značky pro tranzitní dopravu nad 12 tun. Chybělo jim jen poslední potřebné razítko. Odbor správních věcí a dopravy v Břeclavi jim souhlas zatím nevydal.
Obce u D2 usilují o zákaz kamionové dopravy. Zatím neúspěšně
Starovičky, Hustopeče, Velké Němčice, Nosislav, Židlochovice, Vojkovice, Holasice a Rajhrad - tady všude nechtějí těžké kamiony na své silnici. Přestože dnes ve svém boji o zákazové značky neuspěly, jednání s břeclavským odborem bude pokračovat v úterý. „Mohli bychom to mít administrativně vyřešené do letních prázdnin, aby tam už v létě byly značky,“ odhadl starosta Rajhradu František Ondráček (ODS).
Kolik nákladních aut projede denně obcemi?
Starovičky - 2500 až 3000 aut
Hustopeče - 2000 aut
Rajhrad - přes 1200 aut
Zdroj: Dopravní federace
Úspěšnější v boji proti těžké dopravě byli Otrokovičtí, kteří silnice osázeli nejdříve zákazem pro kamiony nad 12 tun, před dvěma lety omezení zpřísnili na 7,5 tuny. „Kamiony kontrolujeme městským kamerovým systémem i díky informacím od občanů, kteří nám volají,“ vysvětlil místostarosta Otrokovic Milan Plesar (Nový impuls).
Nejvíce obcí trpí nákladní dopravou ve Středočeském a Jihomoravském kraji. „Hodně toho tady projede, i v noci, a v noci jezdí hrozně rychle, protože mají volnou silnici. Okna se nám třepou a praskají i zdi,“ posteskla si 78letá Zdeňka Koldová, která žije v malé obci Měřín na Žďársku, hned vedle D1. Přestože tu bydlí přes třicet let, poslední roky moc spokojená není, kvůli nadměrné dopravě si stěžuje na prach i hluk. „Ideální by bylo omezit pomocí dopravních značek vjezd těžké nákladní dopravy,“ přiznal starosta Měřína Ivo Rohovský (ODS).
Kolik stojí mýtné?
D1: Brno – Praha – 1250 Kč
D2: Brno – Břeclav – 317 Kč
Ostrava – Rozvadov – 3 400 Kč
Zdroj: Mýtná kalkulačka pro kamion se čtyřmi nápravami
Také ostatní evropské země nejčastěji zakazují řidičům vjezd právě pomocí dopravních značek s hmotnostním limitem. Například na Slovensku mají kamiony na silnicích nižší třídy plošný zákaz. Ve Švýcarsku dopravci platí za jízdu na všech silnicích a v Rakousku jsou kromě mýtných bran na dálnicích zpoplatněny také některé horské úseky.