Na jindřichohradecké úzkokolejce zkoušejí nové motorové vozy

Jindřichův Hradec - Jindřichohradecká úzkokolejka mění svou podobu. Na trať se na zkušební jízdu dnes vydaly prototypy moderních motorových vlaků. Unikátní projekt za šest desítek milionů korun podpořili bruselští úředníci. První soukromý dopravce tak zakončuje záchranu železnice, kterou České dráhy chtěly zrušit.

Testy potrvají tři měsíce. Nová motorová jednotka má 32 míst, v prvních testech obstála podle provozovatelů na výbornou. Nový vůz vyrobili v české firmě ze starých rumunských vlaků. Ponechali z nich jen rám a podvozky, zbytek je nový. O konečnou podobu se postarali architekti, kteří si prosadili především kulatá okna. 

Nové vlaky postupně nahradí dosluhující soupravy. Zamíří na obrataňskou i bystřickou trať. Obě chtějí provozovatelé postupně opravit. Práce si vyžádají přes půl miliardy korun. „Chtěli bychom, aby se zvýšila atraktivita tratě hlavně pro obyvatele Kraje Vysočina a Jihočeského kraje,“ řekl předseda představenstva Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek. Soukromá úzkokolejka funguje už téměř 18 let. Denně po ní železničáři vypraví téměř tři desítky vlaků.

Na jindřichohradecké úzkokolejce zkoušejí nové motorové vozy (zdroj: ČT24)

Dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm, zato s délkou úctyhodných 79 km patří už víc než sto let ke koloritu Jindřichohradecka. Obě tratě, Jindřichův Hradec - Nová Bystřice i Jindřichův Hradec - Obrataň, dodnes slouží každodenní osobní a nákladní dopravě. Zároveň jsou významnou technickou památkou a velikým lákadlem pro turisty, kteří ocení, že trať vede dobře zachovalou přírodou České Kanady.

Jára Cimrman a jindřichohradecká úzkokolejka

Turisty ale do okolí Jindřichova Hradce láká také nejoblíbenější fiktivní postava české historie. Ten se po úzkokolejce údajně projel v roce 1900, a to rovnou bez platné jízdenky. „Po několika bezúspěšných pokusech o probuzení spícího cestujícího a zkontrolování jeho jízdenky, během nichž Cimrman upadl nejdříve pod lavici a posléze i do mdlob, průvodčí Albert Duba zavolal vlakvedoucího Jiřího Pavlíka. Když se po důkladné osobní prohlídce ukázalo, že cestující je slepým pasažérem, zatáhnul vlakvedoucí Pavlík za záchrannou brzdu a vlak uprostřed hustých lesů v km 22,3 zastavil. Poté byl slepý pasažér Cimrman donucen za pomoci vlakové čety z vlaku vystoupit,“ vypráví historie úzkokolejky. Třeba právě místo vyhození Cimrmana z vlaku, dnes zastávka Kaproun, kde se nachází vskutku neobvyklý pomník, může být jedním z tipů na výlet v okolí železnice.