Moravskoslezský kraj bude mít příští rok méně peněz na opravy silnic. Zatímco v roce 2015 měli silničáři jednu a půl miliardy, v roce 2016 to bude o více než polovinu méně. K velkým stavbám patří rekonstrukce estakády pod stadionem Bazaly v Ostravě. Pokračovat budou také opravy zvlněné dálnice. Ze Státní fondu dopravní infrastruktury půjdou do kraje na silnice přes tři miliardy. Prioritou je dostavba obchvatu Třince.
Moravskoslezský kraj bude mít méně peněz na opravy silnic
Moravskoslezský kraj měl letos na opravy silnic rekordně vysokou sumu, která umožnila financovat celkem devadesát pět staveb. Příští rok bude skromnější. Opravy se ale dočká mimoúrovňová křižovatka pod stadionem Bazaly, která je na jednom z hlavních tahů z Ostravy na Orlovou či Karvinou. Kraj má v plánu kompletní rekonstrukci za dvě stě milionů, která zahrne řadu stavebních objektů.
Oprava estakády pod Bazaly za 200 milionů
„Počítáme s dvouletou výstavbou. Budou tam nějaká omezení, ale doprava zůstane zachována,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniel Havlík z ČSSD. Kraj chce akci financovat z Integrovaného regionálního operačního programu, stavbu chce zahájit co nejdříve. „Aktuálně chystáme soutěž. Věřím, že přes zimu ji zvládneme,“ doplnil Havlík.
K další plánovaným stavbám patří například rekonstrukce silnice mezi Frýdkem-Místkem a Lískovcem nebo průtah Horní Suché na Karvinsku. Silničáři tam mimo jiné položí takzvaný tichý asfalt. Obyvatelé si řadu let stěžují na hluk, který dělají projíždějící kamiony. „Když jezdí prázdné, tak návěsy tak rachotí, že se nevyspíte,“ řekl místostarosta Horní Suché Josef Žerdík.
Ředitelství silnic a dálnic chce od března pokračovat v opravách dalších dvou zvlněných úseků dálnice D1. Na podzim nechalo opravit prvních tři sta metrů. Silničáři chtějí také dál opravovat mosty. V plánu je devatenáct staveb za sto padesát milionů.
Stát má pro kraj na silnice 3,3 miliardy
Státní fond dopravní infrastruktury zatím vyčlenil na stavby silnic v Moravskoslezském kraji přes tři miliardy. K prioritám patří dostavba obchvatu Třince. Na dvou ze tří staveb se již pracuje, třetí úsek z Třanovic do Nebor by měl příští rok začít.
Ředitel fondu Zbyněk Hořelica v listopadu uvedl, že stát počítá také s penězi na takzvanou prodlouženou Rudnou, která se má napojit na novou silnici mezi Ostravou a Opavou. Zahajovat se mají obchvaty Frýdku-Místku, Opavy a Krnova. S větší sumou peněz na ně stát počítá až v letech 2017 a 2018. „Je otázka, kdy se jednotlivé stavby skutečně povede zahájit,“ připustil Hořelica.
Další peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury půjdou na rekonstrukci železniční sítě. Půjde zejména o úseky mezi Ostravou a Kunčicemi, Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. V Havířově se má vybudovat nová zastávka Havířov-nemocnice.