Stát opraví za šest milionů zvlněnou dálnici. Zatím jen část

Ředitelství silnic a dálnic začalo opravovat nebezpečné nerovnosti na dálnici D1 v Ostravě. Oprava za šest milionů bude jen dočasná. Správce dálniční sítě chystá zásadní rekonstrukci asi dvacetikilometrového zvlněného úseku v roce 2017. Náklady bude vymáhat po zhotoviteli – společnosti Eurovia, se kterou vede soudní spor o určení viníka špatného stavu vozovky.

Podle Ředitelství silnic a dálnic působí problémy na dálnici nesprávný materiál v podloží – ocelářská struska neboli studený odval. Podobně jako u dálničních mostů v Ostravě-Přívoze, které už organizace nechala za téměř padesát milionů opravit, struska v kontaktu s vlhkostí bobtná a zvedá vozovku.

Oprava několikasetmetrového úseku, kde byla kvůli zvlněnému povrchu omezena doprava na šedesát kilometrů v hodině, potrvá asi měsíc. Doprava bude po tuto dobu svedena do jednoho pásu a bude z části uzavřena křižovatka v Mariánských Horách. Podle náměstka primátora pro dopravu Iva Hařovského to zásadním způsobem neovlivní dopravu ve městě.

Na jaře začne oprava dalších dvou úseků

„Stav tohoto úseku je skutečně havarijní, opravu nelze dál odkládat,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Vysvětlil, že dělníci vyfrézují asfaltobetonový povrch do hlubších vrstev a vyhladí největší nerovnosti. Pak položí nový asfalt vyztužený ocelovou sítí. Vlny úplně nezmizí, ale roztáhnou se do delších úseků.

„Životnost této opravy, kterou se na jaře chystáme provést i na dvou dalších úsecích, je asi dva roky. Připravujeme však výběrové řízení na finální opravu celých dvaceti kilometrů poškozené dálnice, při které počítáme se zásahem do podloží,“ doplnil Rýdl.

Firma Eurovia stejné místo bez většího efektu opravovala v letech 2009 a 2011. „Tyto opravy neřešily problém komplexně – tedy chování studeného odvalu, který se nachází ve spodních vrstvách dálnice,“ uvedla mluvčí společnosti Iveta Štočková. Společnost neuznává odpovědnost za stav dálnice a argumentuje především tvrzením, že stát si použití studeného odvalu vyžádal. Správce dálnic to odmítá.

Soudní spor s Eurovií stále pokračuje

Jan Rýdl potvrdil, že opravy zatím platí stát. „Stejně jako u prací, které jsme provedli na obou mostech v Ostravě-Přívoze, budeme i tyto peníze do koruny nárokovat soudně u zhotovitele,“ řekl. Rozhodčí soud, který spory Eurovie s Ředitelstvím silnic a dálnic řeší, by měl rozhodnout během několika měsíců. Rýdl zdůraznil, že stát zatím všechny dílčí pře vyhrál.

Na nutnost oprav nerovností na dálnici apelují také policisté. Zvláště řidičům, kteří nerespektují omezení rychlosti, hrozí těžké nehody. „Může dojít ke smyku a závažným nehodám,“ řekl vedoucí dopravní policie Moravskoslezského kraje Jiří Zlý.