Jaroměř (Náchodsko) – Národní technické muzeum začalo stahovat své historické železniční exponáty do centrálního depozitáře v Chomutově. Tvrdou ránu představuje krok pro menší expozice, které udržují nadšenecké spolky, jako je muzeum v jaroměřské výtopně či čachrovské muzeum drezin. Exponáty zapůjčené od NTM představovaly zlaté hřeby, bez kterých místní muzea nebudou zdaleka tak zajímavá.
Malá muzea se loučí s lokomotivami od NTM, to zpřísnilo podmínky
Muzeum drezín v Čachrově muselo Národnímu technickému muzeu vrátit čtyři exponáty, které mělo zapůjčené, Výtopna Jaroměř bude muset do Chomutova poslat čtyři parní lokomotivy, drezínu Kyklop, historický vůz a model parního stroje. I když výtopna nezůstane úplně prázdná, tvořily ozubnicová lokomotiva 404.003 vyrobená pro trať Tanvald – Kořenov či jedna z mála dochovaných nerekonstruovaných lokomotiv řady 434.0 nepřehlédnutelné srdce expozice – je to, jako by musel Louvre odevzdat Monu Lisu. Pro jejich další vystavování však stanovilo NTM podle jaroměřských muzejníků sotva překonatelné podmínky. Především šlo o ručení za majetek. „Výši případné škody by určilo Národní technické muzeum. To jsme brali jako velké riziko,“ přiblížil Bohuslav Škoda z Výtopny Jaroměř. Technické muzeum také požadovalo, aby provozovatlé výtopny zabránili fotografování, resp. zveřejňování snímků historických lokomotiv.
Národní technické muzeum se ke svému postupu nechtělo blíže vyjádřit. „Ten problém nebudu dále rozebírat,“ uvedl ředitel železničního muzea NTM Michal Novotný, který pouze potvrdil, že parní lokomotivy odjedou do depozitáře v Chomutově, kde bude možné exponáty spatřit pouze při výjimečných dnech otevřených dveří. Technické muzeum je zpravidla pořádá jednou až dvakrát za rok. To je podle jaroměřských nadšenců špatně. „Kdokoli mohl přijít a podívat se. Takhle – v depozitáři? Kdo se na to podivá?“ podotkla Jarmila Pacáková z výtopny.
V Jaroměři ale zatím zůstane nejvzácnější z exponátů v majetku NTM – lokomotiva 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Jde o třetí nejstarší dochovanou lokomotivu na českém území a jaroměřský spolek na ni má nájemní smlouvu platnou ještě dva roky. Nadšenci začali parní klenot opravovat a v práci budou pokračovat. Bohuslav Škoda vyčíslil hodnotu odvedené práce na čtyři miliony korun. Zda však NTM rekonstruovanou lokomotivu za dva roky nestáhne do Chomutova také, není zřejmé.