Liberečtí zastupitelé vybrali podobu nové lanovky na Ještěd

Zastupitelé Liberce vybrali podobu kabiny nové lanovky na Ještěd. Posuzovali dvě varianty, které se odlišovaly v detailech. Vybrali návrh s oblejšími tvary. Obě varianty byly od designérky Anny Marešové. Navrhla stříbrnou prosvětlenou kabinu s průhledem v podlaze, kterým bude při dojezdu na vrchol Ještědu procházet kužel světla. V provozu bude nejdřív na začátku roku 2029.

K návrhu podoby kabiny zastupitelé neměli žádné námitky, některým ale vadilo, že není dořešené financování. „Je to prosklená kabina, líbí se mi tvar, o tom diskuse není, ale to financování pro město by mohlo být výrazně levnější. Nechápu, že nenastala diskuse s Českými radiokomunikacemi, Libereckým krajem, firmou TMR či s někým jiným, kdo by mě zájem ji postavit,“ řekl opoziční zastupitel Petr Židek (ODS).

Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) se k jeho námitce nevyjádřil. Uvedl, že na čtvrtečním jednání se financování neřeší. „Nejednáme o ekonomice, ale designu,“ zdůraznil. Opoziční zastupitel Jindřich Felcman (LOL) připomněl, že město má s krajem uzavřené memorandum o součinnosti ohledně přípravy výstavby lanovky. „Zatím to ale město táhne samo,“ dodal Felcman.

Projekt je nyní ve fázi přípravy zakázky na výstavbu nové lanovky formou design and build (vyprojektuj a postav), kterou chce radnice vyhlásit na jaře příštího roku. Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si její vybudování vyžádá 360 až 440 milionů korun. Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.

Visutá lanovka na Ještěd s více než devadesátiletou historií je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné ze dvou kabin po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Tehdy lanovka patřila Českým drahám, které se rozhodly ji dál neprovozovat a prodaly ji Liberci za 38,6 milionu korun. Vedení města se rozhodlo, že původní lanovou dráhu nebude obnovovat. Postaví místo ní novou, s jiným systémem a prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Místo kyvadlového provozu dvou menších kabin, kdy každá vozila až 35 cestujících, bude jezdit jedna velkokapacitní kabina pro sto lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.

Načítání...