Karlovy Vary - V Karlových Varech je nejčastěji slyšet ruština. Rusky mluvící lázeňští hosté, turisté a podnikatelé také ve městě nejvíc utrácejí. Stali se i největším investorem. Magistrát přitom najímá agenturu, která bude mít jasné zadání - zbavit město ruské nálepky.
Karlovy Vary se chtějí zbavit „ruské nálepky“
Na kolonádě, v lázeňských domech, v obchodech, ale i v okrajových částech města je zřetelně vidět azbuka a slyšet ruština. Rusky mluví i mnozí majitelé a nájemci bytů a domů, kteří se v Karlových Varech rozhodli usadit trvaleji. Jsou to podnikatelé, investoři i zaměstnanci, které si přivedli. „Dneska je zhruba 60 procent veškeré lázeňské kapacity vlastněno firmami se stoprocentní ruskou majetkovou účastí, čili ty investice byly opravdu masivní – v řádu miliard,” říká majitel realitní kanceláře Ivan Žikeš.
Do Karlových Varů přijeli loni hosté z víc než 70 zemí. Rusky mluvící z nich tvořili polovinu. Podle pamětníků a historiků to není novinka. Ruská aristokracie sem jezdila už od 17. století. Magistrát ale vidí v orientaci na klientelu z jednoho regionu riziko. Obává se také příliš silného ruského kulturního vlivu, který by mohl odradit ostatní hosty. „Úkolem PR agentury by mělo být to, aby více informovala o městě, aby ho ukazovala jako město kosmopolitní a aby se do Karlových Varů jezdili léčit i cizinci z jiných zemí,” vysvětluje náměstek karlovarské primátorky Petr Keřka.
„Polovinu klientů máme z jednoho regionu, a kdyby tam nastala například ekonomická recese nebo podobný problém, tak nás to samozřejmě ohrozí, protože může dojít k velkému propadu návštěvnosti,” myslí si ředitel karlovarského infocentra Petr Masák.
Agentura, která vyhraje výběrové řízení na vylepšení pověsti města, si může podle podmínek magistrátu vydělat i tři miliony korun ročně.