Jiřího Boudu, jeho Prahu a jeho železnici představí pražské městské muzeum

Praha – Prahu poloviny minulého století, ale i mnohem starší zobrazil ve svých malbách a grafikách Jiří Bouda. Výstava jeho díla v pražském městském muzeu se soustředí zejména na jeho železniční umění, ale nejen na ně. Doprovázejí i modely vozidel městské hromadné dopravy, které Jiří Bouda postavil – a v sousedním sále je Langweilův model města, který manželé Boudovi restaurovali.

Šest bran v pražských hradbách, kterým do města přijížděly první vlaky, Dennisovo nádraží a především všudypřítomný dým stoupající z komínů parních lokomotiv – o to vše už Praha přišla. A to vše ožívá v malbě a grafice Jiřího Boudy, umělce, který ve svém díle zachycoval pražskou železnici – především v době jejího vrcholu v polovině minulého století, neváhal však vrátit se i do vzdálené minulosti – ale nejenom ji. Na výstavě nazvané Praha Jiřího Boudy / Po vodě, po souši a po kolejích připomene všechny tváře umění Jiřího Boudy Muzeum hl. m. Prahy.

Praha Jiřího Boudy / Po vodě, po souši a po kolejích: 4. prosince 2013–6. února 2014

První vlak přijel do Prahy v roce 1845 a od toho okamžiku začalo město s železnicí nerozlučně srůstat. Celé jeho čtvrti díky železnici vznikly – nebýt jí, nebyly by třeba Holešovice a Bubny, alespoň ne v dnešní podobě. Ovšem stejně jako město samotné se železnice v Praze bouřlivě měnila. Jiří Bouda přitom ve svém díle zachycuje především dobu 50. a 60. let minulého století – krátce předtím, než došlo k možná největším změnám. „Tehdy byla pražská železnice v plné funkci. Tehdy nádraží něco znamenala, byly to živé objekty plné lidí. Cestování po železnici bylo tehdy naprosto normální, protože motorismus byl v plenkách,“ charakterizoval Boudovu dobu historik kolejové dopravy Ludvík Losos.

První proměny pražské železnice ovšem nastaly již dávno před Jiřím Boudou. Přišly již koncem 19. století, kdy se dosud roztříštěné dráhy spojily do jednoho celku. „Tím, že původní soukromé dráhy amalgamovaly do rakouských a později Československých státních drah, tak se to centralizovalo. Například se posílila úloha Wilsonova nádraží, od kterého se rozjížděly vlaky do všech směrů. Také to bylo způsobeno jiným přístupem k železnici,“ podotkl Ludvík Losos.

V šesté a sedmé dekádě minulého století se ovšem blížily změny možná ještě větší. S elektrizací železnice se parní lokomotivy stáhly nejprve z hlavní trati na východ, kam přišly lokomotivy elektrické, potom začaly vyklízet pozice na dalších tratích, kde přebíraly vládu dieselové lokomotivy. V roce 1972, kdy už byly minulostí „Albatrosy“ a „Šlechtičny“ v čele rychlíků do Plzně či Děčína a poslední „Papoušci“ uháněli směrem na severovýchod, potom zaniklo poslední výhradně parní nádraží – původně to bylo nádraží Severozápadní dráhy, potom Dennisovo a Hybernské nádraží a nakonec nádraží Praha-Těšnov. Budova sice stála ještě šest let, než její první část padla za oběť Severojižní magistrále a dalších sedm let trvalo, než nechalo město odstřelit zbytek, ale už byla bez vlaků a cestujících.

8 minut
Tomáš Dvořák a Ludvík Losos o Jiřím Boudovi
Zdroj: ČT24

Dobu, než se trať na dnešním Rohanském nábřeží a její nádraží obrátily v prach, a kolejím ještě pevně vládla pára, zachytil Jiří Bouda pravděpodobně tak sugestivně, jako pravděpodobně žádný jiný železniční malíř. Podle vedoucího historických sbírek Muzea hl. m. Prahy Tomáše Dvořáka to bylo dáno vzácnou kombinací umělce a železničáře v jedné osobě. Při studiích nahlédl „dovnitř“ a na dráze si přivydělával na brigádách. „V železničním prostředí se vyznal. Jak tam pracoval, dokázal proniknout do detailů, měl hluboké znalosti o tom, jak to vlastně funguje. To dokázal přenést na svá díla,“ vysvětlil Tomáš Dvořák.

Výstava Praha Jiřího Boudy / Po vodě, po souši a po kolejích ale neukazuje Jiřího Boudu pouze jako železničního umělce. Tím také nebyl – jeho dílo se věnuje celé Praze. To je ostatně vidět i v sále, který sousedí s tím, kde výstava proběhne. Manželé Boudovi totiž rekonstruovali Langweilův model, jeho současná podoba tak je jen s malou nadsázkou stejně dílem Langweilovým jako Boudovým.

Restaurátor Langweilova modelu Jiří Bouda a jeho práce
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36AktualizovánoPrávě teď

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 6 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 6 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 7 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 22 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 22 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...