Praha 1 si měla poradit jinak, vysvětluje soud zrušení zákazu kol v centru

Ke zrušení zákazu jízdy na kolech v centru Prahy vedly soud hned dva důvody. První městská část nenabídla cyklistům dostatek objížděk a podle soudu navíc zvýšení bezpečnosti chodců mohla dosáhnout méně radikálními způsoby. Vyplývá to z rozsudku, který má ČT k dispozici.

„Soud dospěl k závěru, že cíle lze lépe dosáhnout jiným legislativním prostředkem, a to omezením maximální povolené rychlosti v dotčených oblastech,“ uvedl v odůvodnění rozsudku předseda senátu Slavomír Novák.

Soud tak dal za pravdu spolku Auto*Mat, že namísto úplného zákazu jízdy na kolech mohla Praha 1 přistoupit právě k omezení rychlosti jejich jízdy. To ale městská část v době přípravy zákazu odmítala. Argumentovala tím, že ne všechna kola jsou vybavena tachometrem.

Spolek Auto*Mat podal na jaře k záměru Prahy 1 řadu připomínek. Protestoval například proti tomu, že zákaz jízdy na kolech naruší cyklistické spojení mezi městskými částmi. Nespokojil se ani s odůvodněním, že jinak než úplným zákazem jízdy na kolech nepůjde zajistit bezpečnost chodců. Protože Praha 1 o připomínkách Auto*Matu nerozhodla a zákaz vydala, podal Auto*Mat žalobu, kterou se zrušení zákazu domáhal u soudu.

Omezení kol v nejužším centru hlavního města schválili radní Prahy 1 před loňskými prázdninami. Podle původních vyjádření městské části mělo omezení mířit hlavně proti takzvaným motorovým koloběžkám, které se začaly po centru metropole pohybovat po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce. Později zástupci městské části mluvili přímo o cyklistech, kteří podle nich ohrožovali chodce a obyvatelé Prahy 1 si na ně pravidelně stěžovali.

K regulaci jízdy na kolech Praha 1 přistoupila, aby tím zajistila větší bezpečnost chodců. V době od 10 do 17 hodin měla být jízda na kole úplně zakázaná v celkem šestatřiceti ulicích v centru Prahy.

Praha 1 proti všem

Centrální městská část zůstala ve svém boji za ulice bez cyklistů zcela osamocena. Proti omezení se postavil pražský magistrát a řada pražských politiků všech stran, sousední Praha 7, ministerstvo dopravy, některé firmy sídlící v zóně, kurýrní služby, ale také pražský dopravní podnik.

Podle magistrátu je omezení zbytečné, protože cyklisté nikoho neohrožují. „Omezení cyklistické dopravy je zdůvodněno potřebou zajištění bezpečného pohybu chodců a cyklistů. Z dostupných dat neplyne, že by navrhované opatření mělo průkazný dopad na bezpečnost chodců,“ uvedl magistrát a připomněl tři nahlášené nehody za deset let. Objížďky navíc měly podle magistrátu znamenat větší ohrožení pro dopravu než stávající trasy.

„Místo průjezdu centrálními pěšími zónami budou cyklisté nuceni na objízdných trasách nyní vyznačených cyklotras projet v součtu pětadevadesátkrát křižovatkami v běžném provozu, přitom v převážné většině se jedná o křižovatky s nerozlišenou předností,“ namítal magistrát.

obrázek
Zdroj: ČT24

Všech 65 připomínek radnice zamítla

Praze 1 přišlo proti konečnému návrhu omezení 65 připomínek. Nejčastěji směřovaly proti samotnému zákazu, navrženým objízdným trasám nebo argumentům o údajném ohrožení chodců.

Odbor dopravy ale všechny připomínky zamítl. Počet evidovaných střetů cyklistů s chodci nebo auty podle nich není podstatný, protože většinu nehod nebo komplikací podle nich nikdo nehlásí. Úředníci odmítli i připomínku dopravního podniku, podle nich nebudou mít cyklisté mezi kolejemi „žádný zásadní vliv na provoz tramvají“. Kurýrům pak vzkázali, že svá kola včetně nákladních mohou vést.

Na stížnost, že se omezuje dopravní obslužnost, úředníci odpověděli: „Dopravní obslužnost cyklistickou dopravou je skutečně omezena bez náhrady, neboť omezení cyklistické dopravy v centrálních pěších zónách je cílem tohoto opatření.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Novou nabíječku ani nezapojili, nešlo u ní stát. Praha slibuje nápravu

Některé nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze jsou umístěné tak nevhodně, že se k nim řidiči prakticky nedostanou. Pokud by u nich zaparkovali, riskují navíc pokutu. Technologie hlavního města chybu připouštějí a ve spolupráci s Pražskou energetikou chystají nápravu.
3. 12. 2025

Podvodníci lákali na zázračný „lék“, zaštítili se mnichy z Břevnova

Nepříjemné překvapení zažili mniši Benediktinského arciopatství svatého Vojtěcha a svaté Markéty na pražském Břevnově. E-mailem se na ně obrátil muž, aby si prověřil preparát prodávaný on-line, který měli vyrábět právě v tomto klášteře. Díky dotazu se tak řeholníci dozvěděli, že se na ně bez jejich vědomí odkazují internetoví podvodníci.
3. 12. 2025

V restauraci i obchodě. Uplatnění robotů se rozšiřuje

Roboti už nejsou skrytí jen v průmyslových provozech. Stále častěji se s nimi lidé setkávají v obchodech nebo restauracích. Nově mohou na další narazit v ulicích Prahy. K týmu lidských kurýrů se v Karlíně přidalo v úterý pět robotických. Zatím dovezou jídlo z jedné restaurace rychlého občerstvení. Firma Foodora zároveň plánuje přidat další provozy. Překvapením pro zákazníky se už před několika lety stali robotičtí číšníci v síti salaterie UGO Trade. Mají je ve zhruba třetině provozoven, kde to prostor dovolí. Personál jimi ale nahradit nechtějí. Stejně jako rozvozová firma Wolt, která rovněž zvažuje nasazení robotů v metropoli – rovněž coby doplněk práce kurýrů.
2. 12. 2025

V Praze vznikl pro oběti domácího násilí nový krizový byt. Je jich nedostatek

V Praze vznikl nový krizový byt pro ženy, které se staly oběťmi násilí a nacházejí se ve špatném psychickém stavu. Ubytování slouží pro tři až šest žen i jejich děti. Organizace proFem – centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí – jej otevřela ve spolupráci s městskou částí Praha 6. Reaguje tak na kritický nedostatek specializovaného krizového ubytování v tuzemsku.
2. 12. 2025

Případů žloutenky typu A je v Česku nejvíce od roku 1984

Lékaři letos evidují už 2880 případů žloutenky typu A, což je 4,5krát více než loni a nejvíc od roku 1984. Zemřelo 31 lidí, loni dva, vyplývá z informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ). V listopadu přibylo 505 nově diagnostikovaných, o 86 méně než v říjnu. Nejvíce nakažených, více než čtyřicet procent z celkového počtu, je v Praze. Za poslední týden jich v metropoli přibylo téměř padesát. Následují Středočeský a Moravskoslezský kraj.
2. 12. 2025Aktualizováno2. 12. 2025

Žádné petardy u nemocnic či útulků. Novela cílí na odpalování pyrotechniky

Odpalovat petardy a rachejtle bude během letošních oslav Mikuláše nebo konce roku více omezené než v minulých letech. Novela zákona se snaží chránit domácí i divoká zvířata, ale také komfort lidí tím, že tuto zábavu vykazuje do míst, kde má méně škodit či rušit.
1. 12. 2025

Rekonstrukce stanice Českomoravská omezí provoz metra na trase B

Pokračující rekonstrukce stanice Českomoravská v neděli omezí provoz pražského metra na trase B. Soupravy nepojedou mezi Florencí a Vysočanskou, metro v tomto úseku nahradí tramvajová linka XB. Z Vysočanské na konečnou na Černém Mostě bude zároveň metro jezdit po jedné koleji. Výluka podle webu dopravního podniku potrvá po celý den.
30. 11. 2025Aktualizováno30. 11. 2025
Načítání...