Hradec Králové – Hradec Králové má špatné zkušenosti s firmou Strabag. O několik měsíců se zpozdila při stavbě autobusového nádraží a ohrozila čerpání evropské dotace. Strabag téměř roční zpoždění na stavbě terminálu, které mu v Hradci poškodilo pověst, svaluje na subdodavatele ocelové konstrukce. Přesto firma dostala další zakázku - rekonstrukci komunikace a vnitrobloků za 6,5 milionu korun.
H. Králové má špatné zkušenosti s firmou Strabag, přesto dostala další zakázku
Když vám pekař prodá tvrdý chléb, po druhé jdete k jinému. Hradec Králové však podle selského rozumu nepostupuje. Před půl rokem měl převzít autobusové nádraží. Dodavatel Strabag slíbil dokončení v listopadu a potom až letos v květnu. Žádal navýšení ceny o 100 milionů, dostal navíc 75. Ohrozil čerpání evropské dotace. Zlobí se na něj radnice, investor i dopravní podnik. A přesto Strabag získal od magistrátu další zakázku na rekonstrukci komunikace a vnitrobloků v ulici Na Střezině v objemu zhruba 6,5 milionu korun.
Jak je tedy možné, že firma, která má ve městě z ostudy kabát a radnice od ní vymáhá pokutu 80 milionů korun, dostane od magistrátu další stavební zakázku? Mluvčí magistrátu Svoboda vysvětluje: „Obec může zkoumat reference a to, co o té firmě ví. Nicméně nemůže k tomu přihlížet při vyhodnocování veřejných zakázek.“ Také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potvrzuje: firmám, které obce zklamaly a způsobily jim třeba i vážné problémy, radnice účast v dalších tendrech zakázat nemohou. Místopředseda ÚOHS Kamil Rudolecký doplňuje: „Zadavatel musí přistupovat ke každému uchazeči stejně. Takže i když má s některým negativní zkušenosti z minulosti, není možné jej z veřejné zakázky eliminovat.“
Soukromý investor je tedy proti obcím ve výhodě. Šlendrián může potrestat tím, že přejde ke konkurenci.