Slánský obchvat, na který místní čekají už desítky let, se zřejmě nepodaří dokončit v termínu. ČT to řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová. Stavbu oproti původním termínům zpomalují archeologické práce. Vědci tam totiž objevili pravěké pohřebiště a povolení na výzkum mají až do příštího léta. ŘSD proto jedná se stavební firmou Strabag o novém harmonogramu. Podle původních plánů měl být obchvat hotový na konci roku 2019.
Dlouho očekávaný obchvat Slaného se zřejmě neotevře v termínu. Vede přes pravěké pohřebiště
Městu i několika dalším obcím by měl obchvat ulevit od dopravy, hlavně od tisícovek nákladních aut. Lidé si stěžují na hluk, zápach a zácpy. „Slaný velmi trpí na přetíženou dopravu v centru, projede tu tak deset tisíc aut denně, a z toho jsou tři tisíce kamionů, což místním komplikuje život. Tvoří se tu kolony, které velmi často zasahují až za hranice samotného města,“ vysvětluje starosta města Martin Hrabánek (ODS).
Ředitelství silnic a dálnic mělo obchvat ve Slaném uvést do provozu na konci roku 2019. Jenže stavbu teď zdržuje archeologický výzkum, který začal letos na konci června. Na staveništi totiž archeologové objevili pravěké pohřebiště z období únětické kultury (starší doby bronzové).
Podle vedoucí výzkumu Drahomíry Malykové se nedá ještě přesně určit, jak dlouho jejich práce potrvají. „Za jak dlouho budeme končit, to vám neřeknu. Budeme to vědět, až budou odhaleny další úseky,“ uvedla Malyková. Vědci mají přitom povolení do příštího léta.
ŘSD už teď počítá se zpožděním. „Činností archeologů může dojít i ke zdržení stavby, neboť některé lokality nebudou pro potřebu stavby stále přístupné, tak jak plánoval harmonogram výstavby. Jedná se o standardní postup při této činnosti, jak je také zakotveno v legislativě,“ informovala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. „Právě probíhají jednání se stavební firmou Strabag, archeologické práce by mohly ohrozit ten původní termín,“ dodala Ledvinová.
Nové datum dokončení obchvatu v tuto chvíli nedokáže odhadnout ani stavební společnost. „Aktualizace harmonogramu stavby je předmětem jednání s investorem a v současné době se proto nemůžeme vyjádřit ke konkrétním termínům,“ potvrdila mluvčí Strabag Edita Novotná.
Omezení na velké části staveniště
Práce jsou podle firmy viditelně omezené, protože archeologové zkoumají až 40 procent staveniště. „Z hlediska organizace práce jsme ale fakticky omezeni na téměř celém prostoru staveniště,“ uvedla Novotná. Stavaři musí také postupovat opatrněji při odhrnování půdy a volit šetrnější techniku, což stavbu zpomaluje. „V místech předpokládaných nálezů musíme práce provádět tzv. hladkou lžící, což prakticky znamená, že musíme postupovat pomalu a postupně, tak aby nedošlo k poškození případných archeologických nálezů,“ vysvětlila Novotná.
Takzvaný severní obchvat města Slaného je přeložka silnice I/16 v úseku Slaný–Velvary. Obchvat má mít přes 13 km, jeho součástí je osm mostů a také protihluková stěna. Cena stavby se vyšplhala téměř na 900 milionů korun včetně DPH a peníze na ni jdou ze státního rozpočtu.
Projekt přinese úlevu například obcím Blahotice, Vítov, Luníkov nebo Ješín. Podle výsledků sčítání z roku 2005 projede na silnici I/16 v úseku Slaný–Velvary za den v obou směrech přes deset tisíc aut.