D46 bude s novým nájezdem bezpečnější. Současný exit u Prostějova je velmi krátký

3 minuty
Oprava kritického úseku na D46
Zdroj: ČT24

Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v modernizaci dálnice D46 z Olomouce do Vyškova. Dělníci tady v pondělí začnou s rozsáhlou přestavbou nebezpečného exitu Prostějov–Žešov. Řidiči se tak podle redaktorky České televize Moniky Fleischmannové musejí připravit na dopravní komplikace. Provoz bude totiž sveden do jednoho jízdního pruhu.

„Dělníci opravovaný úsek zatarasí. Opraví zde exit, který je dnes velmi krátký. Má pouze 12 metrů a nevyhovuje již stávajícím bezpečnostním normám,“ sdělila Monika Fleischmannová. Řidiči kvůli tomu nemuseli stihnout přizpůsobit svou rychlost odbočujícím vozům. Nově se šířka sjezdu z dálnice zvětší na standardních 3,5 metru a jeho délka bude činit 224 metrů.

Další z velmi rizikových úseků na D46 se nachází u Olšan u Prostějova. Podle dopravního experta Miroslava Charouze z organizace BESIP zde má řidič malý výhled.

„V případě, že by se zde cokoliv stalo, nebo tady z havarijních důvodů zastavilo auto, řidič není schopen na vzdálenost, kterou vidí, zastavit,“ popsal olšanský úsek.

Nebezpečná situace na olšanském nájezdu (od 0:57):

6 minut
Několik dálničních nájezdů čeká oprava. Jsou nebezpečné
Zdroj: ČT24

Parametry tohoto a několika dalších minimálně třicet let starých exitů, které už jsou v dnešním silničním provozu nevyhovující, proto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postupně opraví. Podle Jana Rýdla, mluvčího ŘSD, proběhnou v případě potřeby práce na zádržných systémech a na odvodnění. Změní se také veškerá infrastruktura, která je spojena s těmito klíčovými body dálnice.

Olšanský exit přijde na řadu až v letech 2018 až 2020. Jedna z posledních tragických nehod se zde odehrála loni v březnu. Při srážce autobusu vezoucího studenty s odstavenou dodávkou tehdy zemřel řidič malého nákladního vozidla. Lehce bylo zraněno šest lidí z autobusu, ve kterém cestovalo zhruba pět desítek cestujících. 

Loni přibylo 450 kilometrů „nových“ dálnic

Dálnice D46 začíná na mimoúrovňové křižovatce ve Vyškově s dálnicí D1. Po dostavbě D1 bude obsluhovat pouze regionální dopravu na střední Moravě (zejména Brno–Olomouc), bude se tedy jednat o spojnici Olomouce s D1. Dnes ale stále D46 slouží k přepravě osob a materiálu na trase Praha–Ostrava.

Od roku 2011 prochází postupnou modernizací. V souvislých úsecích byl opraven povrch vozovky, silnice je vybavena také novými svodidly. Postupně jsou přestavovány mimoúrovňové křižovatky, které byly často v minulosti postaveny pouze s odbočovacími a připojovacími klíny, tedy bez pruhů nutných k bezpečnému a komfortnímu výjezdu z dálnice, či nájezdu na dálnici.

Do dálniční sítě se D46, která patřila mezi takzvané „rychlostní“ silnice, zařadila loni. Stát tehdy tuto kategorii silnic zrušil. Papírově se tak tuzemská dálniční síť zvětšila o 450 kilometrů. Reorganizace si vyžádala výměnu zhruba 500 kusů dopravních značek.

Dálniční síť v ČR
Zdroj: Stanislav Hudec/ŘSD

Silničáři z rychlostních silnic odstranili modré tabule se symbolem automobilu (silnice pro motorová vozidla) a nahradili je cedulemi se symbolem dálnice na zeleném podkladu. Modré značky se symbolem automobilu se následně dostaly na úseky silnic první třídy, na kterých se povolená rychlost může zvýšit z dosavadních 90 na 110 kilometrů v hodině.

Další kritická místa

Podle statistik společnosti Allianz patří na Olomoucku mezi další velmi nebezpečné úseky s vysokou nehodovostí silnice I/55 v okrese Přerov, I/44 na Šumpersku v katastru Mohelnice a také I/47 v katastru Lipník nad Bečvou.

V sousedním Moravskoslezském kraji se jedná podle stejných statistik například o velmi rizikový úsek v okresu Frýdek-Místek I/48, který patří podle loňského opatření do dálniční sítě.

Základní podmínkou pro zařazení konkrétního místa do Allianz Automapy jsou alespoň dvě na sobě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtí v daném časovém období. Nesmí mezi nimi přitom být vzdálenost větší než 100 metrů. Roli hraje i počet a závažnost dalších zdravotních následků:

Allianz Automapa zobrazuje místa, kde se nejčastěji stávají nehody s vážnými následky
Zdroj: repro foto ČT24/www.allianz.cz

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 4 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 18 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 21 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 21 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24
Načítání...