Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v modernizaci dálnice D46 z Olomouce do Vyškova. Dělníci tady v pondělí začnou s rozsáhlou přestavbou nebezpečného exitu Prostějov–Žešov. Řidiči se tak podle redaktorky České televize Moniky Fleischmannové musejí připravit na dopravní komplikace. Provoz bude totiž sveden do jednoho jízdního pruhu.
D46 bude s novým nájezdem bezpečnější. Současný exit u Prostějova je velmi krátký
„Dělníci opravovaný úsek zatarasí. Opraví zde exit, který je dnes velmi krátký. Má pouze 12 metrů a nevyhovuje již stávajícím bezpečnostním normám,“ sdělila Monika Fleischmannová. Řidiči kvůli tomu nemuseli stihnout přizpůsobit svou rychlost odbočujícím vozům. Nově se šířka sjezdu z dálnice zvětší na standardních 3,5 metru a jeho délka bude činit 224 metrů.
Další z velmi rizikových úseků na D46 se nachází u Olšan u Prostějova. Podle dopravního experta Miroslava Charouze z organizace BESIP zde má řidič malý výhled.
„V případě, že by se zde cokoliv stalo, nebo tady z havarijních důvodů zastavilo auto, řidič není schopen na vzdálenost, kterou vidí, zastavit,“ popsal olšanský úsek.
Nebezpečná situace na olšanském nájezdu (od 0:57):
Parametry tohoto a několika dalších minimálně třicet let starých exitů, které už jsou v dnešním silničním provozu nevyhovující, proto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postupně opraví. Podle Jana Rýdla, mluvčího ŘSD, proběhnou v případě potřeby práce na zádržných systémech a na odvodnění. Změní se také veškerá infrastruktura, která je spojena s těmito klíčovými body dálnice.
Olšanský exit přijde na řadu až v letech 2018 až 2020. Jedna z posledních tragických nehod se zde odehrála loni v březnu. Při srážce autobusu vezoucího studenty s odstavenou dodávkou tehdy zemřel řidič malého nákladního vozidla. Lehce bylo zraněno šest lidí z autobusu, ve kterém cestovalo zhruba pět desítek cestujících.
Loni přibylo 450 kilometrů „nových“ dálnic
Dálnice D46 začíná na mimoúrovňové křižovatce ve Vyškově s dálnicí D1. Po dostavbě D1 bude obsluhovat pouze regionální dopravu na střední Moravě (zejména Brno–Olomouc), bude se tedy jednat o spojnici Olomouce s D1. Dnes ale stále D46 slouží k přepravě osob a materiálu na trase Praha–Ostrava.
Od roku 2011 prochází postupnou modernizací. V souvislých úsecích byl opraven povrch vozovky, silnice je vybavena také novými svodidly. Postupně jsou přestavovány mimoúrovňové křižovatky, které byly často v minulosti postaveny pouze s odbočovacími a připojovacími klíny, tedy bez pruhů nutných k bezpečnému a komfortnímu výjezdu z dálnice, či nájezdu na dálnici.
Do dálniční sítě se D46, která patřila mezi takzvané „rychlostní“ silnice, zařadila loni. Stát tehdy tuto kategorii silnic zrušil. Papírově se tak tuzemská dálniční síť zvětšila o 450 kilometrů. Reorganizace si vyžádala výměnu zhruba 500 kusů dopravních značek.
Silničáři z rychlostních silnic odstranili modré tabule se symbolem automobilu (silnice pro motorová vozidla) a nahradili je cedulemi se symbolem dálnice na zeleném podkladu. Modré značky se symbolem automobilu se následně dostaly na úseky silnic první třídy, na kterých se povolená rychlost může zvýšit z dosavadních 90 na 110 kilometrů v hodině.
Další kritická místa
Podle statistik společnosti Allianz patří na Olomoucku mezi další velmi nebezpečné úseky s vysokou nehodovostí silnice I/55 v okrese Přerov, I/44 na Šumpersku v katastru Mohelnice a také I/47 v katastru Lipník nad Bečvou.
V sousedním Moravskoslezském kraji se jedná podle stejných statistik například o velmi rizikový úsek v okresu Frýdek-Místek I/48, který patří podle loňského opatření do dálniční sítě.
Základní podmínkou pro zařazení konkrétního místa do Allianz Automapy jsou alespoň dvě na sobě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtí v daném časovém období. Nesmí mezi nimi přitom být vzdálenost větší než 100 metrů. Roli hraje i počet a závažnost dalších zdravotních následků: