Bývalá celnice u dálnice D5 v Rozvadově jde k zemi. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo zbourat devět budov, které nemají od vstupu Česka do schengenského prostoru využití. Vzniklý prostor chce využít k rozšíření parkoviště, na němž se zásadně zvýší počet prakovacích míst pro kamiony a zbude i na osobní auta.
Celnice v Rozvadově ustoupí parkovišti. ŘSD slibuje u dálnice stovky nových míst
Zázemí pro celníky vzniklo nově s otevřením dálnice přes česko-německou hranici v roce 1997. Sloužilo deset let do vstupu Česka do schengenského prostoru, bezmála po dvou dalších dekádách zaniká. Ředitelství silnic a dálnic nechá zbourat čtyři objekty ve směru do Německa a dalších pět na opačné straně dálnice.
Podle mluvčího státního podniku Jana Rýdla je potřeba zvýšit kapacitu příhraničních parkovišť. „Díky poloze odpočívky u hranic bývá její kapacita často zcela vyčerpána, hlavně okolo svátků a před víkendem. Řidiči kamionů jsou pak schopni stát na pumpách, zákazech zastavení, na sjezdech, nájezdech a křižovatkách, což nemá vůbec nic společného s bezpečným parkováním,“ uvedl Rýdl. Kapacita se má do roku 2026 zvýšit z 300 na 500 míst pro kamiony a zbude i prostor pro 220 osobních aut.
Zmínil se také o zkulturnění prostoru. Na něm dnes chybí místa pro venkovní posezení, WC je pouze na benzince. Nově vzniknou samostatná sociální zařízení i se sprchami, přibudou i dětská hřiště a odpočinková místa pro řidiče. V části areálu budou stanoviště bezpečnostních složek. Budova odbavení na vjezdu do ČR bude po opravě sloužit jako infocentrum a pro služby motoristům.
Ve čtvrtek začala demolice první z budov po celnících. Podle stavbyvedoucího Milana Rypara z firmy PB SCOM by mělo bourání skončit do léta. První budovu chtějí mít stavbaři zbouranou již v horizontu týdne.
ŘSD zatím podala žádost o společné územní a stavební povolení a připravuje soutěž na dodavatele odpočívky. Smlouva by měla být uzavřena na podzim. Při stavbě, která začne na konci roku, bude zachován provoz vždy alespoň jedné strany odpočívky. Do konce roku 2025 to bude modernizace pravé strany ve směru z ČR a další rok se dokončí levá strana, řekl Rýdl.
V Česku podle odhadů chybí kolem 1300 odstavných míst pro těžkou nákladní dopravu. „Jsme klíčovou středoevropskou dálniční křižovatkou, tranzitní zemí z jihu na sever i z východu na západ. Řidiči si dokonce počítají, aby jim u nás vycházely dlouhé přestávky. Proto musíme dramaticky zvýšit počet odstavných parkovacích míst,“ poznamenal mluvčí státních silničářů. Letos jich vzniknou dvě stovky, v roce 2025 přes 850 a další rok přes pět stovek.