ČD chtějí od krajů příplatky za inflaci. Miliony ale má platit stát, tvrdí hejtmanství

Pardubice – České dráhy požádaly Pardubický kraj, aby jim za provoz regionálních vlaků doplatil 40 milionů korun. Jde o tzv. inflační doplatek. Kraj ale tvrdí, že tuto položku má zajistit stát, a desítky milionů drahám proplatit odmítl. Obdobné problémy jsou i v dalších krajích, celkem si ČD prostřednictvím krajů za posledních pět let nárokují 400 milionů, které zase chtějí kraje nejprve dostat od státu. Přetahovaná o peníze může skončit u soudu.

2 minuty
České dráhy chtějí po kraji kompenzace za inflaci a vyšší náklady na provoz
Zdroj: ČT24

Memorandum, které před pěti lety podepsaly kraje s vládou a které mělo zajistit bezproblémové financování regionálních vlaků – aniž by se zvyšovaly krajské rozpočty – obsahuje také inflační doložku. Zatímco základní dohodnutou částku 2,6 miliardy korun stát posílá, o inflaci je nezvyšuje. V Pardubickém kraji přitom požádaly dráhy o 40 milionů. „Dopravce musí čelit zdražení nafty, elektrické energie, poplatku za použití dopravní cesty. Tyto náklady je nucen přenášet na objednatele,“ shrnul krajský ředitel ČD Tomáš Netolický.

Kraj by drahám zvýšené náklady uhradil, kdyby měl peníze. Tvrdí ale, že je musí dát stát, který tak nečiní. „Dokud tuto částku nedostaneme od státu, nejsme schopni zaplatit ji Českým drahám,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek (SPO). Přetahovaná přitom probíhá i na vládní úrovni – mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák vzkázal, že úřad peníze nemůže poslat, protože je nedostal od ministerstva financí.

Pardubický kraj není v potížích sám, od roku 2009 stát krajům dluží za inflační doplatky na regionální dopravu přes 400 milionů korun. Kraje tuto částku zase dluží Českým drahám. Ministerstvo dopravy naznačilo, že by letos peníze v rámci inflační doložky krajům přijít mohly, ty ale žádají také úhradu za předcházející roky. Pokud se ČD, hejtmanství a stát nedohodnout, hrozí, že celý spor skončí u soudu.

Státní paušální příspěvek na financování osobních a spěšných vlaků si kraje vymohly na vládě v roce 2009. Zatímco původně stát financoval veškerou železniční dopravu sám, později připadla organizace a platby za regionální spoje krajům. Ty si však stěžovaly, že jim stát odpovídajícím způsobem nezvýšil příjmy z daní. Kritická začala být situace právě v roce 2009 poté, co se z Českých drah vydělila nákladní doprava a dráhy začaly požadovat podstatně vyšší platby než dříve. Státní příspěvek pro kraje představoval provizorní řešení situace. Memorandum podepsaly kraje s tehdejší vládou na deset let, vláda se ho potom několikrát pokoušela zrušit nebo příspěvek snížit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 15 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 17 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...