Kancelář architekta města Brna (KAM) zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního vlakového nádraží. K účasti vyzvalo i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu příštího roku.
Brno zahájilo soutěž na nové hlavní nádraží. Vyzvalo autory staveb ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu
Soutěž za padesát milionů korun vypsalo Brno společně se Správou železnic. Kancelář architekta města přímo oslovila tři studia. Volný prostor by tak mohli zaplnit tvůrci hlavního nádraží v Berlíně, Vídni nebo centrální stanice v Amsterdamu. Přihlásit se ale mohou i další.
Jejich hlavním úkolem bude proměnit dolní nádraží na moderní železniční uzel podle předem daných kritérií. „Víme, že tu bude most, který bude sedm metrů nad zemí, na kterém budou jezdit vlaky. Bude tam sedm nástupišť a pod tím parkování, obchody, pokladny a tak dál. Bude tu i velká vstupní hala,“ popsal hlavní architekt města Brna Michal Sedláček.
Osmnáct kolejí a dvě tramvajové tratě
Soutěžící musí kromě jiného navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly. Nesmí zapomenout ani na parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.
„Nové nádraží bude jak železniční, tak autobusové a povedou k němu dvě nové tramvajové tratě. Podmínkou je, aby uchazeči do železničního uzlu umístili celkem osmnáct kolejí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Prostor kolem nádraží
Kromě samotné budovy budou architekti řešit také okolní prostory. „Ten přednádražní prostor je obrovský, ještě větší než Václavák. Předpokládáme, že by tam mohly být administrativní budovy, občanská vybavenost,“ plánuje Sedláček.
V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich vybere komise do druhého kola. „Ti dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude v únoru, ve druhé fázi v červnu 2021,“ vysvětlila mluvčí KAM Jana Běhalová.
Hladík: Měl by to být architektonický unikát
Investice zřejmě překročí čtyřicet miliard korun, Správa železnic bude platit koleje a budovu a město prostory před a za nádražím.
Podle náměstka primátorky Petra Hladíka (KDU-ČSL) se vedení Brna nebrání ani výraznějším návrhům. „Slibuji si od toho, že ta stavba bude jakýmsi unikátem, bude architektonicky zajímavá, možná bude také trochu vyvolávat kontroverze,“ uvedl Hladík. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje.