Opravené hlavní nádraží v Brně je na hranici kapacity. Některé rychlíky zřejmě budou muset jezdit jinam

V neděli 15. prosince se po roce vrátí vlaky na brněnské hlavní nádraží. Ve všední den jich bude šest set dvacet a ve špičkách se jejich množství dostane na hranu kapacity. V některých případech proto může podle Správy železniční dopravní cesty dojít k operativnímu odklonu rychlíků od Ostravy do Králova Pole a osobních vlaků z Tišnova do Břeclavi přes dolní nádraží.

Správa železniční dopravní cesty dokončila modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. Kromě toho prošly opravami také dva památkově chráněné mosty a část kolejiště. Kapacita nádraží zůstala stejná, zato přibylo vlaků na rekordních šest set dvacet denně.

„Má to spojitost s novými linkami, které souvisejí se zapojením dalších tratí, Hrušovany–Židlochovice, Šakvice–Hustopeče. Kapacitně se kvůli ploše a počtu nástupištních hran nádraží ale rekonstrukcí nijak nezvětšilo,“ podotkl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Proto se může stát, že některé vlaky – například rychlíky od Ostravy nebo vlaky z Tišnova do Břeclavi – na hlavní nádraží nebudou moci zajíždět. „Jednali jsme s objednateli dopravy a dopravci. Všechny požadavky jsme dokázali uspokojit, ale už jsme nedokázali v některých časech naředit dopravu. Proto se může stát, že se konkrétní vlaky budou odklánět mimo hlavní nádraží,“ řekl náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.

Nové zařízení zvýší bezpečnost nádraží

Nádraží po rekonstrukci nabídne cestujícím bezpečnější a také pravidelnější cestování. Podle náměstka pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba se brněnský uzel bude řídit pomocí nejmodernějšího elektronického zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Odpadnou tak situace, kdy se kvůli starému elektromechanickému zařízení odjíždělo s mírným zpožděním nebo se čekalo dlouho na vjezd do stanice.

„Musíme se učit nové technologie. Dřív jsme například vlaky sledovali podle dopravního deníku, podle kolejí,“ popsala operátorka Dana Chvátalová.

Během roční výluky se opravilo také kolejiště směrem k Heršpicím a renovací prošla trať do Chrlic a Černovic. V současnosti se na hlavním nádraží ještě opravují podchody a nejezdí odsud vlaky do Židenic. Zároveň společnost Brno New Station Development, která má pronajatou odbavovací halu od Českých drah, dokončuje rekonstrukci prvního nástupiště a prostřední části haly.

Po mnoha letech tak bude brněnské nádraží vypadat tak, aby odpovídalo moderním potřebám cestování. První spoj, který po skončení výluky přijede 15. prosince těsně po půlnoci na hlavní nádraží, bude expres z Prahy do Brna.

Místo vlaků budou jezdit čtrnáct dnů do Židenic tramvaje

Od konce listopadu do 15. prosince musejí cestující při cestování vlakem počítat s výlukou mezi hlavním a židenickým nádražím. Místo vlaků jezdí mezi brněnskými nádražími tramvaje po opraveném Zábrdovickém mostě. „Vlaky nahradila posílená linka 2 a cestující směrem na Českou mohou použít linky 3 a P3,“ řekl ředitel společnosti Kordis JMK Jiří Horský.

V nejbližších letech se má začít s modernizací a elektrizací tratě z Brna do Zastávky, s rekonstrukcí úseku Brno-Maloměřice – Blansko a v roce 2023 má být zahájena rekonstrukce výpravní budovy v Králově Poli. Celková modernizace železničního uzlu a přesun hlavního nádraží zatím termín nemá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 17 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 10 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025
Načítání...