Objednal jsem ho někdy v březnu, přišel na začátku července. V balíku z Ameriky byl složený po částech, které se musely sestavit. Trvalo to ale jen chvíli. Pak stačilo napumpovat jedno jediné kolo, nabít LiFePO4 baterii a self balancing unicycle byl připraven k jízdě.
Další elektrovehikl do mé sbírky
O elektrické jednokolce jsem už kdysi psal. To když jsem navštívil jejího vynálezce ve Slovinském Mariboru. Alexander Polotnik však nedokázal svou jednokolou dotáhnout do sériové výroby a prodat mi ji. To partička studentů z adresy 4032 SE 199th Ave Camas, Wa 98607 to dotáhla dál. A tak jsem si mohl na jejich webových stránkách focusdesign.com objednat za 1500 dolarů jejich SBU – The Elektric Self-Balancing Unicycle.
Má výrobní číslo 102 z čehož usuzuji (možná mylně), že jsem stým druhým držitelem tohoto elektrovehiklu na světě! Není to sice prvenství, ale v šesti miliardách obyvatel je to docela slušné umístění, nemyslíte?
Zatímco na elektrické koloběžce brázdím Prahou zcela běžně, na “večerníkově jednokolce“, jak ji všichni, kdo ji viděli, nazývají, mě můžete vidět zatím jen na cyklostezce Kralupy – Dolánky.
Zde jsem, ve svých padesáti osmi letech, znovu prožil ten zázrak objevení nové zručnosti. To se pode mnou, asi po půlhodině marných pokusů, jednokolka rozjela a já jel a jel a nepadal jsem a jel jsem pořád dál a jel bych snad až doposud. Byl podvečer, byl jsem na cyklostezce sám a tak jsem mohl křičet blahem. A taky jsem křičel, protože ta emoce z nové zručnosti byla obrovská!
Jak funguje? Jednoduše! Podobně jako Segway – předkloníte se dopředu a ona se rozjede dopředu, zakloníte se dozadu a ona zastaví. Dopředu a dozadu se tedy o vaši rovnováhu starají gyroskopy. Do stran však musíte udržovat rovnováhu sám!
- The Elektric Self-Balancing Unicycle autor: Bedřich Ludvík, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2799/279863.jpg
- The Elektric Self-Balancing Unicycle autor: Bedřich Ludvík, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2799/279865.jpg
- The Elektric Self-Balancing Unicycle autor: Bedřich Ludvík, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2799/279867.jpg
- The Elektric Self-Balancing Unicycle autor: Bedřich Ludvík, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2799/279866.jpg
Do práce však zatím stále ještě jezdím na elektrické koloběžce. Zkrotit jednokolku, aby se stala dokonale ovladatelnou a jemně řiditelnou, to mi ještě nějaký čas bude asi trvat, jestli se mi to vůbec kdy podaří. Zatím dokážu jet rovně celé kilometry, ale nesmí mě přitom někdo vidět. Jakmile někoho zahlédnu, byť je to třeba jen v dálce, jak na mě udiveně hledí, okamžitě padám a válím se na zemi jako blbec. Pády z jednokolky, když už k nim dojde, tak vždy stojí za to. Vypadají strašlivě a taky strašlivé jsou. Zatím jsem spadl třikrát – jednou úplně sám a bylo to skoro o život, podruhé když jsem si myslel, že už to umím a zamířil jsem ke zdymadlu do hospody (a tam, před pobavenými zraky cyklistů, spadl rovnou na tlamu – jinak to říct nelze) a potřetí v parku za Kavčími horami, kde jsem krásně jezdil do té doby, než jsem předjel před párek důchodců se dvěma vnoučky a natáhl se před nimi jak široký, tak dlouhý.
I když už dokážu jet celé kilometry bez pádu, pokaždé když na elektrickou jednokolku usedám, opakuji si slova z přiloženého návodu: Arms up and out, look up and out. Just think Leonardo De Caprio in Titanic: “I´m the king of the World!“ Předpokládám, že to nemusím překládat.
Nemyslím si, že by elektrická jednokolka (mimochodem naprosto úžasně, až přízračně, bezhlučná!) vytlačila z ulic auta nebo kola, na to je příliš složité se na ni naučit jezdit (i když, když se to naučíte, uvědomíte si, jak je to vlastně hrozně jednoduché!), ale dovedu si ji představit jako sportovní nářadí nebo skvělý relaxační prostředek.
Jízda na ní je prudce návyková. Kdo ji jednou osedlá a udrží se na ní, ten to chce donekonečna opakovat. Zřejmě aby si ověřil svou nově nabytou zručnost, které ani sám nemůže uvěřit.
Tímto tedy hlásím, že novinka mezi elektrovehikly, elektrická jednokolka, SBU, dorazila z Ameriky do České republiky a je u mě pro zájemce k nahlédnutí a vyzkoušení.
A ještě parametry opsané z anglického návodu:
Motor: Permanent magnet brushless DC motor with variable drive.
Efficiency: 85%
Chassis: High strenght 7005 aluminium frame
Seat: Deluxe gel unicycle saddle
Suspension: The tire and your body
Wheel: Heavy duty alkou hub motor
Brakes: 1000 W regenerative breaking via the hub motor
Speed: About10 mph
Range: About12 miles
Battery Life: 1000 cycles
Battery: Custom high quality LiFePO4 lithium-ion phosphate 38,4 volt battery
Full Change Time: About 2 hours
Curb weight:13 kg
Built: Camas, Washington, USA