A znovu ta sledovanost…

Ubývá televizních diváků, lidé tráví méně času před televizní obrazovkou – takové je poselství vícera novinových článků těchto dnů. Některé z nich mě dokonce citovaly, přestože jsem pouze deklaroval obecně známé příčiny, o kterých se ví, že konzumaci televizních programů snižují.

Na poklesu sledování televize se letos na jaře podepsalo více vlivů, z nichž některé jsou krátkodobé, dočasné, a jiné mají trvalejší povahu. K těm trvalejším patří rozšiřování internetu a také stále častější únik k DVD přehrávačům, jejichž počet v domácnostech roste raketovým tempem. Před rokem společnost Mediaresearch zjistila 27 procent domácností s DVD přehrávači, letos jich zaregistrovala již 41 procent. Rozšiřující se možnosti organizovat si audiovizuální zábavu po svém s využitím jiných médií jsou faktorem, který bude i nadále a trvale ukrajovat čas strávený s tradičními televizními programy.

 Pak jsou tu však ještě vlivy dočasné, mezi něž letos zcela určitě patří neobvykle teplé počasí, které vyhnalo lidi do přírody dříve než obvykle. Málo se však zdůrazňuje, že diváky od televizní obrazovky vyhání také stereotypnost nabídky našich čtyř terestrických programů (ČT1, ČT2, TV Nova a Prima TV), na něž připadá více než devadesátiprocentní podíl z celkového koláče sledovanosti. Situaci trefně popsal novinář Jan Potůček v MF Dnes pod titulkem Televize bez diváků? Skutečně není důvod k údivu. Otázkou je, zda až tyto dočasné vlivy – tj. počasí a nuda na obrazovce – pominou, zda se doba strávená před televizory opět neprodlouží. Potůček tvrdí: "Nemyslím si, že českým televizím vrátí ztracenou sledovanost nové digitální stanice.” Podle peoplemetrů lidé letos na jaře trávili u obrazovek o 10 - 12 procent času méně, než vloni touto dobou.

Také já si nemyslím, že samotná digitalizace zemského vysílání sledování televize nějakým dramatickým způsobem zvedne, nebo že ho navrátí na loňskou úroveň. Jednak digitální programy tady nebudou zítra, a nabídka nebude zas tak výrazná – pro začátek nějakých osm deset nových programů.Přesto se však domnívám, že sledování televize opět vzroste. Vycházím z britských statistik, podle nichž je konzumace televizních programů v multikanálových kabelových a satelitních domácnostech vyšší než tam, kde mají k dispozici jen programy z antény. A jestli něco nadcházející digitalizace zemského vysílání u nás urychlí, tak to zcela určitě bude využívání satelitního příjmu. Zvláště když k někdejším zahraničním volným satelitům a k placené službě UPC Direct přibyly v posledních měsících další možnosti – mám na mysli levnou DigiTV a rozšiřující se český CSLink.

Vydáno pod