Facebook prozradí, jestli má Cambridge Analytica zrovna vaše data

Sociální síť začne v pondělí upozorňovat všech 87 milionů uživatelů, jejichž údaje pravděpodobně získala společnost Cambridge Analytica. Ta je pak měla využít pro efektivní cílení politických kampaní.

Společnost Facebook plánuje zveřejnit na zdech příspěvků jednotlivých uživatelů odkaz, který jim umožní zjistit, které aplikace jsou připojeny k jejich účtům na Facebooku a jaké informace mohou tyto aplikace vidět. „V rámci tohoto procesu budeme také informovat lidi o tom, zda jejich informace mohly být nesprávně sdíleny s Cambridge Analytica,“ uvedl Facebook minulý týden.

Uživatelé budou mít také možnost využít odkaz k odstranění používaných aplikací, a zabránit jim tak ve shromažďování dalších informací. Správci sítě tím pokračují v napravování skandálu z minulého měsíce, kdy vyšlo najevo, že společnost Cambridge Analytica, londýnská analytická skupina se specializací na volební analýzy, dokázala získat informace o desítkách milionů uživatelů.

Ač původní zprávy hovořily o zhruba padesáti milionech zasažených uživatelských účtů, společnost později přiznala, že šlo až o 87 milionů účtů – z nich více než sedmdesát milionů byly účty amerických občanů.

Data byla získána prostřednictvím kvízu, který vytvořil Alexsandr Kogan a vyplnily ho stovky tisíc uživatelů Facebooku. Jak se kvíz postupně šířil po sociální síti, sbíral i uživatelská data. V roce 2015 nicméně Facebook umožňoval, aby si aplikace stáhla data nejen uživatelů, kteří kvíz přímo vyplnili, ale také data jejich přátel.

Facebook ví, kde bydlíte i co píšete svým známým

Kogan a Cambridge Analytica měli data následně využít k psychologickému profilování amerických voličů, čímž měli vytvořit rozsáhlou databázi. Právě ta měla pomoci Trumpovi k vítězství v prezidentských volbách v roce 2016. Facebook uvedl, že Kogan porušil podmínky používání sítě tím, že předal informace společnosti Cambridge Analytica.

Společnost Facebook už minulý měsíc vykázala Kogana a Cambridge Analytica ze své platformy – těsně předtím, než New York Times zveřejnily článek, který podrobně popisuje, jak se údaji obchoduje.

Po skandálech s pochybným nakládáním s osobními daty nyní šéf a zakladatel Mark Zuckerberg přiznal, že veškeré zprávy, které si uživatelé přes službu Messenger posílali, byly kontrolovány automatem a moderátory.

Společnost se při kontrole zpráv zaměřovala zejména na odkazy a zasílané obrázky a fotografie. Cílem bylo odhalit hlavně buď rozesílané viry, nebo dětskou pornografii. Ve vyjádření pro server Bloomberg pak společnost později uvedla, že „i když jsou zprávy na Messengeru soukromé, Facebook je monitoruje stejně jako veřejný obsah na této sociální síti. Všechen obsah musí být v souladu s pravidly“.

Šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg se v tomto týdnu zúčastní dvou slyšení v kongresových výborech o využívání osobních údajů britskou konzultační firmou Cambridge Analytica. Zuckerberg byl pozván na úterní společnou schůzi právního a obchodního výboru Senátu a na středeční zasedání energetického a obchodního výboru Sněmovny reprezentantů.