Wilson se vyplatí. Znovu objevil Věc Makropulos

Praha – Věc Makropulos, fantastická komedie Karla Čapka se záhadnou, až detektivní zápletkou, je bezesporu nejočekávanější premiérou činohry Národního divadla v této sezoně. Samo o sobě by uvedení jedné z nejznámějších Čapkových utopií žádnou převratnou událost neznamenalo, kdyby se ovšem režie inscenace, scénické výpravy a světelného designu neujal americký režisér a scénograf Robert Wilson. Na počátku spolupráce s činohrou ND byla jeho návštěva Prahy, kam se přijel podívat na účinkování své dávné přítelkyně Soni Červené v opeře Zítra se bude… Této operní pěvkyni také svěřil hlavní roli záhadné femme fatale Emilie Marty.

Čapkova komedie, napsaná v roce 1922 a v témže roce poprvé uvedená ve Vinohradském divadle, byla dlouhou dobu známa spíše v souvislosti s libretem, které podle ní vzniklo ke stejnojmenné Janáčkově opeře. Teprve v posledních letech se objevuje na našich divadelních scénách ve větší míře. "Myslím, že je nutné toto dílo znovu objevit. Je to bláznivě zamotaný příběh a mne velmi zaujala absurdita textu. Připravuji netradiční inscenaci Věci Makropulos, která bude se všemi předchozími zcela nesrovnatelná," nechal se slyšet Wilson.

Robert Wilson, režisér, výtvarník a světelný designér, je od konce 60. let minulého století vnímán a oceňován jako jeden z nejoriginálnějších a nejsvébytnějších divadelních tvůrců soudobého divadla. Například součástí scénografie inscenace Věc Makropulos je i unikátní světelná opona o rozměru 9 x 8 metrů, na níž je umístěno 54 na sobě nezávisle ovládaných světelných okruhů, které umožňují rozsvěcet skupiny jednotlivých písmen.

Wilson není troškař

„Pro divadlo je Robert Wilson smrtelná záležitost, protože jeho nároky na přípravu a servis, který je s tím spojený, jsou enormní,“ tvrdí umělecký šéf činohry Michal Dočekal a dodává: „Jsem ale přesvědčen, že se to vyplatí, nemůžete samozřejmě uvažovat jenom v otázkách finančních, je potřeba zvažovat i to, že máme ojedinělou možnost vidět dílo našeho klasika v režii dnes už klasika moderního divadla. O tom, jestli se to vyplatí, pak není sporu.“

Wilson je nejspíše nejvýraznější osobností světového divadla, která v činohře ND kdy pracovala. Výběr Čapkovy hry slibuje odlišný vhled do tvorby českého autora, inscenaci založenou na mnoha vrstvách textu, na kontextech, které publikum doposud možná nevnímalo.

Zároveň se ale podle Dočekala Wilson při vytváření inscenace nechal Čapkem inspirovat: „Věc Makropulos napsal na počátku 20. století, kdy divadlo bylo v neuvěřitelném modernistickém vzestupu, konstruktivismus, expresionismus, to všechno na bratry Čapkovi působilo, byli toho součástí. V jistém smyslu se dá určitě říct, že to je inscenace, která je v duchu autora, a i inspirace Josefem Čapkem a jeho výtvarným dílem je v ní patrná.“

Odměnou za luštění bude zážitek

Věc Makropulos je prvním Wilsonovým setkáním s činohrou ND, na naší přední scéně ale nepracuje poprvé. V opeře Národního divadla v červnu uvedl premiéru Káti Kabanové a před lety zde velmi úspěšně nastudoval Janáčkův Osud. Jeho uvedení znamenalo pro pěvkyni Soňu Červenou návrat do Národního divadla po letech emigrace. Alegorická němá postava Osudu byla její pátou spoluprací s Wilsonem, s nímž se předtím potkala na světových jevištích.

"Rukopis zůstává stejný, je sice nečitelný, ale určitě se vyplatí, aby  ho obecenstvo rozluštilo, protože je to inovace divadelní režie, je to přibližování textů jiným způsobem, obrazy, charaktery, náladami, je to úžasná režie, kterou by se mělo vydat činoherní i operní divadlo," vysvětlila Červená v čem pokládá setkání s Wilsonem, ať už na jevišti, nebo v hledišti, za výjimečné.

Podle Michala Dočekala nabídne Věc Makropulos ve Wilsonově režii divákům především zážitek. Zda jeho inscenaci přijmou s nadšením, si netroufne odhadovat, i když ohlasy z předpremiér jsou spíše příznivé: "Potlesk, jak jsem slyšel, byl velmi vřelý, a na činohru neobvyklé volání bravo je možná nějakým příslibem, ale bylo by rouhavé, kdybychom před premiérou něco takového říkali, mohli bychom to zakřiknout, ale já jsem přesvědčen, že se to skutečně stane."

Věc Makropulos uvede Národní divadlo na scéně Stavovského divadla v premiéře 18. a 19. listopadu, první repríza je plánována na 3. prosince. Další role ztvárnili Miroslav Donutil, Filip Rajmont, Václav Postránecký, Petr Pelzer, Pavla Beretová, Jan Bidlas, Milan Stehlík a jako host Vladimír Javorský. Autorem hudby je Aleš Březina, kostýmy vytvořil Jacques Reynaud.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...