Publicista a kritik Josef Chuchma o fotografii nejen píše. Sám fotil od dětství a má za sebou několik výstav portrétů. Nyní poprvé uveřejnil snímky, které pořídil ještě coby student žurnalistiky. Výstavu nazvanou Výseky (z normalizace) představuje pražská Leica Gallery.
Výseky z normalizace. Josef Chuchma fotil v šedivé době vojáky i tancovačky
Fotil od třinácti let, většinu snímků vidí ale veřejnost poprvé až nyní. Dlouhé roky zůstávaly negativy schované v šuplíku. Josef Chuchma vybíral své fotografie pro výstavu v galerii Leica ze stovek filmů exponovaných od roku 1975 do první poloviny osmdesátých let.
„Po těch čtyřiceti letech nazrál čas se na to podívat z odstupu. Říkal jsem si, jestli ty fotky unesou výstavní prezentaci. Jestli to není jenom něco, co jsem si prostě fotil a ono to s časem zmizí. Doufám, že ne,“ uvažuje Chuchma, který v současnosti působí jako editor portálu ArtZóna České televize.
Vojenské přísahy i náboženské pouti
Nejstarším snímkem výstavy je portrét Josefa Sudka. Do ateliéru vstoupil tehdy patnáctiletý Chuchma se sbírkou sudkovských knih, které nesl mistrovi k podpisu. Kromě portrétů hudebníků, spisovatelů nebo divadelníků fotografoval také děti na ulici, dění ve svém oblíbeném antikvariátu, prvomájové průvody nebo lidové slavnosti.
„To byly letní taneční parkety v pražském parku kultury Julia Fučíka, což je dnešní Výstaviště, nebo na Žofíně. Tehdy se tam scházeli důchodci, lidé tancovali a byl to takový zvláštní uzavřený mikrokosmos v rámci té šedivé normalizační Prahy, kam jsem vlastně rád docházel,“ vzpomíná.
Zadní část výstavního prostoru patří dvěma samostatným cyklům, vojenským přísahám v Praze a náboženským poutím v polské Čenstochové. Desítky černobílých snímků Josefa Chuchmy jsou pořízené klasickou technikou a spadají do kategorie humanistického dokumentu. Výstava v galerii Leica je k vidění do 3. listopadu.
Narodil se v roce 1959 v Praze. Maturoval na střední průmyslové škole elektrotechnické, vystudoval Fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy (1984). Nastoupil do kulturní rubriky týdeníku Mladý svět, v roce 1993 přešel do kulturní rubriky týdeníku Respekt. V letech 1994 až 2002 vedl kulturní rubriku deníku Mladá fronta DNES. Pracoval také v Lidových novinách nebo v České televizi. Řadu let vedl na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy kritický seminář o recenzování fotografie.