Umučená světice jde do aukce

Praha - Jedním z hlavních magnetů první tuzemské večerní aukce, která bude 25. března v pražském Topičově salonu, je vzácná olejomalba z konce 14. století Umučení světice. Byla perlou sbírky továrníka a mecenáše Jindřicha Waldese. Znalci umění odhadují cenu na 12 až 15 miliónů korun. Obraz neznámého českého mistra o rozměrech jen o něco větších než je papír velikosti A4 znázorňuje poslední scénu legendy umučení světice, zřejmě sv. Barbory nebo sv. Kateřiny Alexandrijské. Ještě nedávno visel pod neprůstřelným sklem ve stálé expozici Metropolitního muzea v New Yorku. Waldesův syn Jiří ho teď chce prodat v aukci v Česku, kam podle něj právem patří.

Jindřich Waldes zakoupil obraz v roce 1917 v aukci v Berlíně, tehdy za něj zaplatil 50 tisíc zlatých. „Dal za to asi tolik peněz, kolik byste zaplatili za dva domy na Staroměstském náměstí,"uvedl Jiří Rybář, ředitel 1. Art consulting. S velkou slávou a publicitou obraz převezl do Čech, kde zůstal až do roku 1938, kdy rodina před nacismem emigrovala.

„Tento obraz si továrník Waldes cenil nejvíce, proto si ho s sebou rodina vzala do New Yorku,“ upřesnil Vladimír Lukeš z Adolf Loos Apartmant and Gallery. Vyvolávací cena obrazu bude 10 a půl milionu korun. Pokud se prodá, zařadí se do desítky nejdražších děl vydražených v tuzemských aukčních síních a pravděpodobně bude i prvním prodaným dílem starých mistrů mezi pracemi autorů 19. a 20. století.

„Tyto obrazy se objevují velmi vzácně. Teď nedávno na zahraniční dražbě byla věc z tohoto období dražena. Byla to jenom kresba na papíře a dosáhla ceny přes 400 tisíc eur,“ upozornil Rybář.

Březnová aukce nabídne dalších 40 obrazů výhradně českých autorů. Nejdražší jsou Kupkovy „Vertikály“ z roku 1935 s vyvolávací cenou 20 a půl milionu korun.

Waldes Koh-i-noor

Waldesova značka, Miss KIN, vznikla na lodi plující roku 1912 do USA kde potkal slečnu Elisabeth Coyens která si vložila do oka Waldesovu patentku. František Kupka namaloval Miss KIN v olejových barvách a Vojtěch Preissig zhotovil graficky firemní logo. Další používané značky byly Otello a Koh-i-noor.

Waldes Koh-i-noor s hlavní výrobou v Praze-Vršovicích se za třicet let vypracoval na velký koncern, vyrábějící všechny druhy kovové galanterie s odbočkovými závody ve Varšavě, Drážďanech, Paříži, Vídni, Barceloně a v New Yorku.

V roce 1939 byl Jindřich Waldes pro svůj židovský původ zatčen gestapem a dva roky vězněn v koncentračních táborech Dachau a Buchenwald. V roce 1941 ho jeho rodina, kterou Jindřich nechal emigrovat do USA před válkou (on sám z vlasteneckých důvodů se rozhodl zůstat v Československu), z nacistického vězení vyplatila za osm milionů korun. Waldes však nepřežil dlouhou plavbu a za nevyjasněných okolností v květnu 1941 zemřel v kubánské Havaně kde loď zakotvila během cesty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 16 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 23 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...