U Bowieho Nothing Has Changed. Ani to, že se pořád mění

Recenze - Právě vydané kompilační dvojalbum si David Bowie pojmenoval Nothing Has Changed. Vybízí tím hned k několika úvahám, protože to není tak docela pravda.

Bowie jde názvem poslední desky proti svému tvůrčímu přístupu. Pokud jeho celoživotní tvorbu něco charakterizovalo, tak to byla právě především její proměnlivost, hraničící někdy až se záměrnou snahou, kdy Bowie důsledně opouštěl styly a výrazové prostředky, s jejichž pomocí se v tom či onom období vyjádřil, a snažil se hledat nové – aby je poté opět opustil.

Ne neprávem mu publicisté rádi přezdívali „rockový chameleon“, v něčem však toto jistě výstižné označení kulhá. Chameleon se totiž proměňuje, aby se uchránil, jeho přizpůsobování je tak účelové, což rozhodně nelze prohlásit o Bowiem. Bowie se trendům nepodbízí. Samozřejmě, hudební dění sleduje a nechával se jím inspirovat, vždy však přišel s naprosto osobitým tvarem. Zkrátka, kdyby natočil dechovku či country, bude to jako vyšité, vždy to však bude především David Bowie. Protože v jeho případě vnější forma nic neznamená.

Zajímavé je, jak Bowie každou ze svých nových tváří – a to nejen hudebních, ale i vnějších, ne náhodou začínal jako herec – nadšeně vysvětloval a obhajoval, leckdy si však protiřečil, a proto je nutné ona vysvětlování brát s rezervou a jako dobová. Jako třeba, když mi v rozhovoru někdy kolem roku 1997, poté, co vydal album Earthling, výrazně inspirované tehdejší taneční scénou, tvrdil, že budoucnost patří právě takovéhle muzice a ne jiné – aby jeho další deska byla hodně retro, v podstatě klasicky rocková.

Proč se tedy Bowie neustále proměňuje? Inu, na to je odpověď snadná, ne však zcela uspokojivá – je přeci umělec, bytostný umělec, a pro toho by mělo být hledání a proměňování se samozřejmostí.

Jak dokazuje ostatně i jeho novinka. Na ni Bowie vybral celkem devětatřicet písní, které jsou jeho příznivcům samozřejmě známé. Tím spíš stojí za pochvalu zařazování „jiných“ verzí, například velkého hitu kapely Mott the Hoople All the Young Dudes, který pro ni Bowie napsal, či písní Little Wonder, Let's Dance, Fashion, China Girl nebo Young Americans. Aniž bychom chtěli vypočítávat všechny, lze dojem shrnout: působí stejně jako „originály“, zkrácení jim nic neubralo na síle.

Kompilace nás chronologicky provází všemi obdobími Bowieho proměn, od hardrockového alba The Man Who Sold the World (1971) až k nejnovějšímu albu The Next Day (2013). Lahůdkou je zařazení listopadové novinky Sue (Or In A Season Of Crime), na níž se opět potvrzuje Bowieho mistrovství – na ploše více než sedmi minut jsme svědky malého dramatu, zborcené lásky i zrady, to vše provázené dechy, které dodávají písni až klaustrofobické nálady, umocňované nervní rytmikou, zkrátka David Bowie, chce se říci, jako vždy, v té nejlepší formě. A má-li to být předzvěst nového alba, je již dnes nač se těšit…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...