U Bowieho Nothing Has Changed. Ani to, že se pořád mění

Recenze - Právě vydané kompilační dvojalbum si David Bowie pojmenoval Nothing Has Changed. Vybízí tím hned k několika úvahám, protože to není tak docela pravda.

Bowie jde názvem poslední desky proti svému tvůrčímu přístupu. Pokud jeho celoživotní tvorbu něco charakterizovalo, tak to byla právě především její proměnlivost, hraničící někdy až se záměrnou snahou, kdy Bowie důsledně opouštěl styly a výrazové prostředky, s jejichž pomocí se v tom či onom období vyjádřil, a snažil se hledat nové – aby je poté opět opustil.

Ne neprávem mu publicisté rádi přezdívali „rockový chameleon“, v něčem však toto jistě výstižné označení kulhá. Chameleon se totiž proměňuje, aby se uchránil, jeho přizpůsobování je tak účelové, což rozhodně nelze prohlásit o Bowiem. Bowie se trendům nepodbízí. Samozřejmě, hudební dění sleduje a nechával se jím inspirovat, vždy však přišel s naprosto osobitým tvarem. Zkrátka, kdyby natočil dechovku či country, bude to jako vyšité, vždy to však bude především David Bowie. Protože v jeho případě vnější forma nic neznamená.

Zajímavé je, jak Bowie každou ze svých nových tváří – a to nejen hudebních, ale i vnějších, ne náhodou začínal jako herec – nadšeně vysvětloval a obhajoval, leckdy si však protiřečil, a proto je nutné ona vysvětlování brát s rezervou a jako dobová. Jako třeba, když mi v rozhovoru někdy kolem roku 1997, poté, co vydal album Earthling, výrazně inspirované tehdejší taneční scénou, tvrdil, že budoucnost patří právě takovéhle muzice a ne jiné – aby jeho další deska byla hodně retro, v podstatě klasicky rocková.

Proč se tedy Bowie neustále proměňuje? Inu, na to je odpověď snadná, ne však zcela uspokojivá – je přeci umělec, bytostný umělec, a pro toho by mělo být hledání a proměňování se samozřejmostí.

Jak dokazuje ostatně i jeho novinka. Na ni Bowie vybral celkem devětatřicet písní, které jsou jeho příznivcům samozřejmě známé. Tím spíš stojí za pochvalu zařazování „jiných“ verzí, například velkého hitu kapely Mott the Hoople All the Young Dudes, který pro ni Bowie napsal, či písní Little Wonder, Let's Dance, Fashion, China Girl nebo Young Americans. Aniž bychom chtěli vypočítávat všechny, lze dojem shrnout: působí stejně jako „originály“, zkrácení jim nic neubralo na síle.

Kompilace nás chronologicky provází všemi obdobími Bowieho proměn, od hardrockového alba The Man Who Sold the World (1971) až k nejnovějšímu albu The Next Day (2013). Lahůdkou je zařazení listopadové novinky Sue (Or In A Season Of Crime), na níž se opět potvrzuje Bowieho mistrovství – na ploše více než sedmi minut jsme svědky malého dramatu, zborcené lásky i zrady, to vše provázené dechy, které dodávají písni až klaustrofobické nálady, umocňované nervní rytmikou, zkrátka David Bowie, chce se říci, jako vždy, v té nejlepší formě. A má-li to být předzvěst nového alba, je již dnes nač se těšit…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 20 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 22 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...