Příběh proslulého Dejvického divadla se začal psát přesně před čtvrtstoletím, tedy 14. října 1992, v nenápadných prostorách někdejší tělocvičny v pražské Zelené ulici. Za 25 let scéna vynesla na vrchol popularity jména jako Ivan Trojan, Miroslav Krobot, Táňa Vilhelmová nebo Martha Issová. Svébytná poetika díky Petru Zelenkovi zasáhla i český film a televizi.
Teremin, Karamazovi, Čtvrtá hvězda. Dejvické divadlo překvapuje už 25 let
Sehnat vstupenky do Dejvického je na hraně možného, což nelze vysvětlit jen komorní kapacitou „Málokdo ví, že svět herců je kastován podobně jako společnost v Indii: poslední kastou jsou herci z oblastních divadel, střední třídou jsou herci ze všech pražských divadel včetně Národního, pak dlouho nic a bráhmani hereckého světa jsou herci z Dejvic,“ vystihuje výlučnost této scény v knize Kafe a cigárko herečka Marie Doležalová.
Začalo to Faustem
V divadle se vystřídaly dva soubory. První představení se odehrálo 14. října 1992. Byla to školní inscenace hry Matěje Kopeckého Johanes doktor Faust v podání souboru, který sem přišel během studia alternativního a loutkového divadla DAMU pod vedením Jana Borny. Ten se stal roku 1993 uměleckým šéfem a scéna získala profesionální status.
K výrazným osobnostem první éry patřil režisér Jan Antonín Pitínský, jehož inscenace Sestra Úzkost získala v roce 1995 Radokovu cenu jako inscenace roku a Dejvické divadlo se stalo poprvé divadlem roku. Původní soubor tu působil čtyři sezony, v září 1996 skupina kolem Jana Borny přešel do nově vzniklého Divadla v Dlouhé.
Nadsázka, humor, absurdita
Jeviště v Zelené ulici tehdy obsadil režisér Miroslav Krobot se svými studenty a byl to právě on, kdo vtiskl scéně její pověstnou poetiku, typickou nadsázkou, černým humorem a absurditou: „Krobot po nás chtěl jiný, daleko civilnější způsob hraní, jenž se mnohem víc blížil filmovému herectví,“ vzpomíná Ivan Trojan.
Původní sestavu, ze které jsou doposud v angažmá herečky Klára Melíšková, Jana Holcová a Zdeňka Žádníková, časem doplnil generací tehdejších třicátníků, kam kromě Ivana Trojana patřili také Martin Myšička, Lukáš Hlavica, David Novotný či Igor Chmela.
Později nastoupili mladší členové jako Jaroslav Plesl, Pavel Šimčík. Simona Babčáková, Táňa Vilhelmová, Martha Issová, Lenka Krobotová a Václav Neužil. Ansámbl „zlaté“ éry Dejvického divadla byl pohromadě.
Divadlem roku se Dejvice staly již pětkrát, řadu ocenění získaly jednotlivé inscenace i umělci, kteří patří mezi nevýraznější tváře české scény. Některé hvězdy už soubor opustily, třeba Vilhelmová nebo Novotný, jiné však zase přibyly, třeba nepřehlédnutelný Hynek Čermák. Naposledy soubor posílili Veronika Khek Kubařová a Tomáš Jeřábek.
Krobota vystřídal Myšička
Na konci divadelní sezony 2013/14 odešel Krobot z pozice uměleckého šéfa a nahradil ho Michal Vajdička. Krobot zůstal v souboru jako herec. Vajdičku pak letos začátkem roku vystřídal Martin Myšička, původně vystudovaný subnukleární fyzik, který v Dejvickém během dvaceti let ztvárnil už tři desítky rolí a odehrál 3000 představení.
Podstatnou část dramaturgie Dejvického divadla tvoří současná dramatika, včetně původních textů (Zelenkovy hry Příběhy obyčejného šílenství, Teremin a Dabing Street nebo Krobotův Brian).
Zároveň mají v repertoáru pevné místo adaptace světové literární tvorby (Oblomov podle Gončarova, Bratři Karamazovi podle Dostojevského) i světová klasika (Shakespearův Hamlet a Večer tříkrálový, Gogolův Revizor, Čechovovy Tři sestry a Racek).
Příběhy filmového šílenství
Poetika „Dejvic“ se razantně podepsala také na poli kinematografie. Petr Zelenka podle inscenací divadla natočil dva filmy, které vyčnívají ze současné české tvorby, Příběhy obyčejného šílenství a Karamazovi. Prvně jmenovaný snímek přinesl Českého lva za vedlejší mužskou roli na plátně debutujícímu Miroslavu Krobotovi.
Ten roku 2014 natočil sám svůj filmový režijní debut Díra u Hanušovic, kam obsadil většinu herců ze souboru. Tři z nich (Trojan, Krobotová a Plesl) za své výkony získali Českého lva.
O rok dříve vznikl podle scénáře Miroslava Krobota, Petra Kolečka a Jana Prušinovského komediální seriál České televize Čtvrtá hvězda, v němž hráli všichni členové a zaměstnanci divadla. A začátkem příštího roku se má na obrazovkách objevit nový seriál Dabing street, který podle stejnojmenné a divácky úspěšné hry připravuje scenárista a režisér Petr Zelenka.
Zkáza Dejvického divadla
Další televizní seriál nazvaný Zkáza Dejvického divadla má vzniknout koncem nové sezony, vedle herců se v něm opět uplatní také technici, garderoba nebo administrativa. „Chceme si v něm dělat legraci sami ze sebe,“ prozradil umělecký šéf Myšička.
„První novinkou v repertoáru bude projekt osmi dejvických herců s osmi akrobaty z Cirku La Putyka autora a režiséra Miroslava Krobota. Má název Honey a premiéru bude mít 12. listopadu. Vzápětí začneme připravovat původní komorní hru s Jiřím Havelkou,“ uvedl dále Myšička. Podle Havelky má text „zkoumat limity civilního minimalismu v takzvaném dejvickém herectví“. Premiéra bude před Vánoci.
Antonín Holý na scéně
V nové sezoně soubor dále chystá hru o světově známém chemikovi a objeviteli řady antivirotik Antonínu Holém, kterou napsal Petr Zelenka. „Jde o spolupráci s Mikrobiologickým ústavem a nadací Neuron,“ řekl Myšička. V obsazení se objeví on sám spolu s Ivanem Trojanem, Pavlem Šimčíkem, Janou Holcovou, Zdenou Žádníkovou, Veronikou Khek Kubařovou, hostovat bude Petr Vršek z Ypsilonky a Elizaveta Maximová z Fidlovačky.
Koncem roku soubor pokřtí publikaci Pátých pět, který zaznamenává posledních pět sezon divadla. Dvacet předešlých ročníků bráhmani z Dejvic připomněli už roku 2012.