Osobnost malíře Egona Schieleho připomíná jediná letošní premiéra na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Rakouský expresionista měl k městu blízký vztah. Taneční divadlo s podtitulem Autoportrét vzniklo pod vedením režisérského dua Skutr a choreografa Jana Kodeta.
Taneční inscenace v Českém Krumlově připomíná osobnost malíře Egona Schieleho
Inscenace vytvořená pro místní zámeckou zahradu nemá podle tvůrců vyprávět příběh umělcova života, ale odrážet jeho tvorbu, emoce a postoje. „Není tu jedna role Egona Schieleho, ale on je tady ve všem, co tady uvidíte, v každém z nás,“ podotýká baletní mistr Jihočeského divadla Zdeněk Mládek.
Tanečníci vycházeli z jeho kreseb, na svou dobu dynamických a odvážných. Často kreslil akty a sám sebe. Jeho dílům odpovídá i líčení. „Obličej je plátno. Napodobujeme Egona Schieleho, jeho umění, a používáme prsty, což v jiných inscenacích není,“ vysvětluje také maskérka a vlásenkářka Aeron Medleyová.
Podle choreografa Jihočeského divadla Jana Kodeta byl Schiele fascinován rentgenem, pozorováním lidského těla a anatomií. „Tohle všechno bylo naší inspirací,“ podotýká.
Egon Schiele zobrazil ve svém díle i Český Krumlov v roce 1911. Národní galerie Praha má ve svých sbírkách sedm jeho děl. Tři malby jsou vystaveny ve stálé expozici. „Je to opravdu vyjádření vnitřních pocitů, a už mu vůbec nejde o líbivé zobrazování, o akademismus, perspektivu a tak dále. V tom je jeho dílo moderní a nadčasové,“ míní kurátorka Sbírky umění 19. století a klasické moderny Národní galerie Praha Anna Pravdová.
Tehdejší konzervativní společnost ale pobuřoval. Český Krumlov musel po několika měsících opustit. Egon Schiele zemřel na španělskou chřipku v roce 1918, bylo mu teprve osmadvacet let.