Taneční inscenace v Českém Krumlově připomíná osobnost malíře Egona Schieleho

3 minuty
Události: Egon Schiele v divadle
Zdroj: ČT24

Osobnost malíře Egona Schieleho připomíná jediná letošní premiéra na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Rakouský expresionista měl k městu blízký vztah. Taneční divadlo s podtitulem Autoportrét vzniklo pod vedením režisérského dua Skutr a choreografa Jana Kodeta.

Inscenace vytvořená pro místní zámeckou zahradu nemá podle tvůrců vyprávět příběh umělcova života, ale odrážet jeho tvorbu, emoce a postoje. „Není tu jedna role Egona Schieleho, ale on je tady ve všem, co tady uvidíte, v každém z nás,“ podotýká baletní mistr Jihočeského divadla Zdeněk Mládek. 

Tanečníci vycházeli z jeho kreseb, na svou dobu dynamických a odvážných. Často kreslil akty a sám sebe. Jeho dílům odpovídá i líčení. „Obličej je plátno. Napodobujeme Egona Schieleho, jeho umění, a používáme prsty, což v jiných inscenacích není,“ vysvětluje také maskérka a vlásenkářka Aeron Medleyová. 

Podle choreografa Jihočeského divadla Jana Kodeta byl Schiele fascinován rentgenem, pozorováním lidského těla a anatomií. „Tohle všechno bylo naší inspirací,“ podotýká.  

Egon Schiele zobrazil ve svém díle i Český Krumlov v roce 1911. Národní galerie Praha má ve svých sbírkách sedm jeho děl. Tři malby jsou vystaveny ve stálé expozici. „Je to opravdu vyjádření vnitřních pocitů, a už mu vůbec nejde o líbivé zobrazování, o akademismus, perspektivu a tak dále. V tom je jeho dílo moderní a nadčasové,“ míní kurátorka Sbírky umění 19. století a klasické moderny Národní galerie Praha Anna Pravdová. 

Tehdejší konzervativní společnost ale pobuřoval. Český Krumlov musel po několika měsících opustit. Egon Schiele zemřel na španělskou chřipku v roce 1918, bylo mu teprve osmadvacet let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...