Sunset Blvd. – úžasná noirová jízda nejslavnější filmovou ulicí

Právě teď po ní velkolepě a nepřehlédnutelně vykročil také letošní Projekt 100, jenž nám hodlá připomenout nebo představit (jak komu) vybrané filmové lahůdky s neomezenou dobou poživatelnosti. A začíná se zostra a na plný plyn legendárním filmem hollywoodské režijní ikony Billyho Wildera. Jeho Sunset Boulevard je zhruba pětatřicet výživných kilometrů, protínajících LA a nabušených příběhy o nadějích, touhách, horečnatých ambicích a nenaplněných snech těch, kteří usilují o své místo na slunci, v nemilosrdné továrně na falešné sny, zvané Hollywood.

Jsou tu herečky s hladovýma očima, bezbranně věřící svým agentům, že to s nimi myslí dobře, nezaměstnaní herci, kteří po tuctech nenávratně padají do anonymních řad komparsu, a neklidní scenáristé, potící se nad příběhy, které jsou pro velká studia pořád ještě příliš malé. Jedním z nich je sympaťák se stále ještě vzpurným pohledem Joe Gillis, jenž dokáže pravidelně psát každý týden dva příběhy, které nejdou na odbyt.

Právě zemřel, což ho vlastně zachránilo před potupným návratem do druhořadého plátku v jakémsi zapadákově v Ohiu (odkud už není návratu), a jeho prostřílené tělo se tak nějak nepatřičně vznáší na osvětlené hladině bazénu (po kterém vždycky toužil). Slavnou schodišťovou scénou proplouvá šťastná, protože šílená hvězda němé éry Norma Desmondová – a laskavý cynik Billy Wilder, jemuž nic hollywoodského není cizí, právě přibrzdil luxusního veterána z 20. let Isotta Fraschini, abyste si mohli pohodlně nastoupit a rozjet se s Maxem proti proudu času jejich krutým a dojemným, cynickým a láskyplným příběhem. 

Sunset Blvd. / Gloria Swansonová, William Holden
Zdroj: ČT24/AČFK

Všechno začalo před nějakými šesti měsíci, kdy Joe Gillis, jenž ještě ani zdaleka nepřipomínal mrtvolu, čile zdrhal před věřiteli a prasklé kolo způsobilo, že nakonec zaparkoval v luxusní, ale zanedbané rezidenci, jež se řadila k těm, jaké si na téhle prominentní adrese stavěly velké filmové hvězdy dvacátých let. A jedna z nich, velká Norma Desmondová, pro kterou jsou dnes filmy příliš malé (takže na filmovém plátně již není prakticky k vidění), tu sní svůj sen o comebacku, pro který si právě nahrubo spíchla scénář Salome. Ale potřebuje někoho, kdo by ho pro Paramount a Cecila B. DeMillea (s nímž kdysi natočila spoustu úžasných filmů) dotáhl do konečné podoby.

Zdá se, že Joe jí takhle spadl z nebe, nejdříve k psacímu stroji a pak do postele. A on s ní a oddaným Maxem je ochoten cynicky a s rozmyslem hrát tuhle falešnou hru na lepší Hollywood, protože vlastně všechno, včetně toho, stát se gigolem vyhaslé hvězdy, která už žije v jiné galaxii, je lepší nežli se nenávratně nechat pohřbít v Ohiu.

Poslední šanci mu nabídlo setkání s mladou lektorkou scénářů Betty, která by s ním ráda psala úplně jiný, vlastní příběh. A přestože problém lektorů je, že znají všechny zápletky, ani Betty včas neodhadla, že tu jeho prostě neustojí. Neboť o záchranu všemi prostředky bojující Joe nepochopil dvě základní pravidla světa, do něhož pronikl, ale kam v zásadě nepatří. Podle nich hvězdy nikdy nestárnou a také se nikdy(!) neopouštějí. Komu tohle včas nedojde, ten může v Hollywoodu přijít snadno k úrazu…

V tomhle snímku, který je hodně vzdálen Wilderovým romantickým komediím typu Někdo to rád horké či Nebožtíci přejí lásce a patří k tomu vskutku nejlepšímu, co z jeho plodné tvůrčí dílny vzešlo, všichni touží po něčem, co nemohou získat. Ale se sebezničující zarputilostí se o to stále pokoušejí. Neuznávaný scenárista a zapomenutá hvězda tak tvoří nesourodý, ale přesto si v mnohém podobný ústřední tandem, který se bude prát, i když tuší, že nemůže vyhrát. Protože tohle je Hollywood a kdo to tu dobrovolně položí, ten přestává existovat.

Sunset Blvd. / Nancy Olsonová, William Holden, Gloria Swansonová, Erich von Stroheim
Zdroj: ČT24/AČFK

Přestože Billy Wilder rozhodně patří mezi hollywoodské vítěze, musel i on nějakých deset let počkat, nežli se vypracoval do pozice, kdy mohl prosadit svůj nepřikrášlený pohled na tuhle nelítostnou továrnu na sny a poslat do háje i mogula MGM Louise B. Mayera, který by ho (jak nasupeně prohlásil) za takovéhle zostuzení Hollywoodu nejraději podle starých dobrých zvyků polil térem, vyválel v peří a vyhnal možná až do Haliče, kde se v roce 1906 Wilder narodil.

Jeho nekompromisní a před ničím neuhýbající pohled na fascinující i zničující Hollywood nesou na svých bedrech především tři skvěle napsané a odehrané figury. Gloria Swansonová jako s citem dokonale přehrávající hvězda minulosti Norma Desmondová, která (tak jako mnozí, viz The Artist) nezachytila nástup zvukového filmu a zmizela z filmového plátna. Její utkvělá představa comebacku je stejně šílená jako dojemná a scéna, kdy na ni při návštěvě „rodného“ Paramountu zacílí v ateliéru velký reflektor, jenž ji na okamžik ozáří odleskem staré slávy, je téměř stejně silná jako její kultovní závěrečná a vlastně milosrdná mystifikace na schodišti její rezidence.

Hollywoodský loser, scenárista námětů, které nikdo nechce, Joe Gillis je brilantně odehraný Williamem Holdenem, jehož Wilder obsadil tak trochu jako z nouze ctnost a on se mu odměnil přesvědčivým a koncentrovaným výkonem, jenž vás přinutí balancovat na hraně mezi sympatií a odsouzením. Posledním z této ústřední trojice je téměř mýtická hollywoodská postava, režisér a herec Erich von Stroheim. Ztělesnil poněkud tajuplnou postavu řidiče, komorníka a ochránce Normy Maxe, jenž má pro svoji práci osobní důvody, které prozradit by znamenalo připravit vás o jedno z dobře načasovaných překvapení. K těmto třem uvedeným si pak přihoďte reálné hollywoodské postavy, které akcentují autenticitu příběhu a rafinovaně hrají sebe samotné, jako je Cecil B. DeMille, Buster Keaton či obávaná filmová novinářka Hedda Hopperová.

Sunset Boulevard je nadčasová filmová seance, jež oslovuje další a další filmové generace, opakovaně činí potěšení těm, kteří ji již viděli, a přivádí k tichému úžasu a souznění ty, kteří ji právě objevili. Ať již patříte k těm či oněm, nenechte si tenhle super kousek, uváděný v restaurované kopii, ujít. Neboť byl natočen s láskou a empatií pro vás, kteří sedíte v bezpečné intimitě ztemnělého kinosálu a sledujete, jak jiní bojují, nenávidí a milují i za vás. Tak, jak vám to ostatně Norma vzkazuje i z filmového plátna: „Tohle je můj život. Nic jiného neexistuje. Jen my, kamery a ti báječní lidé ve tmě…“

SUNSET BLVD. USA 1950, 115 min., české titulky, od 12 let, 2D+DVD. Režie: Billy Wilder. Scénář: Billy Wilder, Charles Brackett, D.W. Marshman, Jr. Kamera: John F. Seitz. Hudba: Franz Waxman. Hrají: William Holden (Joe Gillis), Gloria Swansonová (Norma Desmondová), Erich von Stroheim (Max von Mayerling), Nancy Olsonová (Betty Schaeferová), Fred Clark (Sheldrake), Jack Webb (Artie Green), Cecil B. DeMille, Hedda Hopperová, Buster Keaton. V kinech od 24. ledna 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 10 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...