Spor o digitalizaci. Filmaři včetně Formana chtějí odvolat šéfa archivu

Dvacítka významných českých filmařů požaduje, aby ministr kultury Daniel Herman odvolal ředitele Národního filmového archivu (NFA) Michala Breganta. Tvůrci, včetně Miloše Formana a Jiřího Menzela, tvrdí, že archiv nekvalitní digitalizací poškozuje filmová díla. Spor mezi filmaři a archivem o digitalizaci trvá již delší dobu.

Podle signatářů dopisu, který je adresován vládě a občanům, archiv poskytuje do distribuce filmy „v primitivně digitalizované formě, která je zcela nepřijatelná pro jejich autory“. Jeden ze signatářů, režisér Vojtěch Jasný, ale již svůj podpis vzal zpět.

Dopis zveřejněný na webu Fites (Český filmový a televizní svaz) podepsali mimo jiné Miloš Forman, Jiří Menzel, Ivan Passer, Vojtěch Jasný, Juraj Jakubisko, Juraj Herz, Bohdan Sláma, Stanislav Milota, Drahomíra Vihanová a Jan Hřebejk. Bregant výtky, které dosud přicházely především od kameramanů, dlouhodobě odmítá.

Michal Bregant
Zdroj: ČTK/Krumphanzl Michal

Podle autorů petice hrozí, že diváci neuvidí filmová díla tak, jak vypadala původně, anebo bude nutno převod děl do digitální podoby v dohledné době opakovat odborně. Miloš Forman pod dopis připsal: „Připojuji svůj podpis jako naléhavý apel ku podpoře iniciativy českých profesních kolegů se zájmem, aby odpovědné státní orgány nepřipustily uskutečnění shora nastíněné hrozby a zasáhly, a to i korekcemi v oblasti personální.“

„Jsem přesvědčený o tom, že věcné problémy je třeba řešit věcnou diskuzí u kulatého stolku a ne formou petic. To není úplně nejlepší způsob komunikace,“ uvedl ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková již oznámila, že na jaře ministerstvo plánuje uspořádat kulatý stůl se zástupci petentů.

Vojtěch Jasný podpis odvolal

„NFA postupuje v digitalizaci českých filmů v souladu s dalšími archivy v Evropě a výsledky jeho práce byly opakovaně vysoce hodnoceny i na mezinárodních festivalech. Zmíněná petice obsahuje 20 podpisů, z nichž minimálně jeden byl získán nedůstojným způsobem, o čemž svědčí dopis Vojtěcha Jasného,“ reaguje Andrea Slováková z NFA.

Reportáž: Spor o digitalizaci (zdroj: ČT24)

Vojtěch Jasný uvádí, že si text petice neměl šanci pořádně přečíst a až později zjistil, že podepsal něco, „co bylo zaujaté a nespravedlivé vůči NFA“. „Nesouhlasím s takovým způsobem získávání hlasů pro jednu stranu sporu, a svůj podpis proto považuji za neplatný,“ píše Jasný.

Asociace českých kameramanů (AČK) na webu upozorňuje, že digitalizace je finančně nákladná a kromě ztrát na národním dědictví může dojít i ke ztrátám finančním. Filmaři jsou už delší dobu s NFA ve sporu o technické aspekty digitalizace a restaurování filmových děl. Kritizují také způsob komunikace archivu a řediteli vytýkají nedostatečnou spolupráci. Ředitel archivu byl dlouhou dobu ve sporu také s Nadací České bijáky, se kterou archiv kvůli projektu restaurování navázal spolupráci.

„Zcela jiná“ Adéla

AČK naposledy kritizovala podobu digitálně restaurovaného filmu režiséra Oldřicha Lipského a scenáristy Jiřího Brdečky Adéla ještě nevečeřela, který se na podzim vrátil do distribuce. Podle prezidenta AČK Marka Jíchy má zcela jiné obrazové řešení, než jaké vytvořili v roce 1977 autoři v čele s kameramanem Jaroslavem Kučerou. Podle asociace je výsledkem restaurování „zcela jiný film“, který působí jako polotovar.

„Je přirozené, že film může působit na některé pamětníky trochu jinak, než jak ho mají uložený v desítky let staré vzpomínce. Přístup NFA k restaurování je ale založen na zevrubné znalosti pramenů a především původních filmových materiálů, nikoliv na dojmech a přáních,“ uvedl tehdy Bregant. O digitalizovanou verzi podle něj mají kina zájem.

Restaurování filmu v maďarských laboratořích Magyar Nemzeti Filmalap zaštítil odborně i organizačně NFA, finančně je podpořily Island, Lichtenštejnsko, Norsko a české ministerstvo kultury. Ředitel NFA Bregant spolupráci s maďarskými partnery chválí.

Bregant v čele NFA nahradil Opělu

Michal Bregant nahradil v čele NFA v roce 2011 Vladimíra Opělu, který byl podle ministerstva kultury odvolán kvůli manažerským pochybením. Kvůli kontroverznímu odvolání uznávaného odborníka Opěly se na tehdejšího ministra Jiřího Bessera (TOP 09-S) snesla kritika. Důvodem odvolání měla být příprava stavby nového depozitáře NFA v Hradišťku u Prahy, která trvá mnoho let. Archiv údajně vyplatil peníze za přípravu projektové dokumentace na své nové sídlo na základě neplatných smluv.