Divadelní spolek Jedl, podle Cen divadelní kritiky nejlepší scéna roku 2021, se vrací k Přízrakům Henrika Ibsena. Režisér Jan Nebeský hru o rodinných dramatech a tajemstvích připravil už před lety, nově Přízraky nastudoval jako současnou operu. Po pražských reprízách čeká novinku uvedení i v Ostravě.
Spolek Jedl vyvolal Ibsenovy Přízraky jako současnou operu
Jan Nebeský se Ibsenovi věnuje celý život, dosud režíroval už osm dramat slavného norského autora. Nikdy ale žádné nedělal dvakrát. Poprvé se tak rozhodl v případě Přízraků, s podmínkou, že se předloha posune k jinému žánru.
„Říkal tehdy, že si dovede představit buď balet, nebo operu. Zvolili jsme operu, protože Ibsen je přece jen dost postavený na slovech,“ vysvětlila autorka libreta a také představitelka jedné z hlavních rolí Lucie Trmíková. Hudební nastudování je prací Matouše Hejla.
Jak celý život prožít ve lži
Nebeský na Ibsenovi oceňuje, že norský dramatik rád „kousal do měšťáků“. Přízraky napsal v roce 1881. „Uvedení hry kritika označila za skandální, za napadení instituce manželství,“ připomíná režisér. Náznak incestu mezi sourozenci a téma eutanázie působí kontroverzně i dnes.
Hlavní téma hry ale Lucie Trmíková nespatřuje v ničem šokujícím. „Jak lze celý život prožít ve lži a ve chvíli, kdy si řeknu, že už chci jenom pravdu a svobodu, tak si neuvědomuji, že jen začínám další kolo lží a sebeobelhávání,“ upřesňuje.
Její Helena je silnou ženskou hrdinkou, jaké v Ibsenových hrách nechybí. Ani pro Lucii Trmíkovou nejsou Přízraky prvním setkáním s Ibsenem. Ženy, které v jeho dramatech ztvárnila, mají podle ní jedno společné: Jsou urputné, někdy nesnesitelné, nedávají návody ani rady, ale ptají se. A často na nepříjemné věci.
Na velké plátno
Spolek Jedl inscenaci uvádí v komplexu Gabriel Loci, tedy v prostorách bývalého kláštera svatého Gabriela na pražském Smíchově. V zastřešené rajské zahradě tu vznikla scéna připomínající komiksový svět.
Přízraky tu Jedl hraje „na velké plátno“, tedy s živou hudbou, náročnější technikou a početnějším obsazením. To doplňuje Igor Chmela, Petr Jeništa, Magdalena Malá a Miloslav König, jemuž se role Osvalda do hereckého života dostala už potřetí. „Hudba je těžká, ale harmonie opravdu pěkné, dráždivé,“ připouští. Herci střídají zpěv a mluvené slovo.
Operní Přízraky chystá spolek také v orchestrální úpravě. V té novinku odehraje v červnu na festivalu Dny nové opery v Ostravě.