Kvalitní design může fungovat desítky let – když ho ale vytváříte pro masy, je nutné přemýšlet jinak. V Interview ČT24 to řekl český designér Maxim Velčovský a v rozhovoru popsal i to, kdy se z produktů stává umění a proč má české sklo ve světě dobrý zvuk. Na Signal Festivalu představí instalaci z vyhořelých aut dovezených z Ukrajiny zasažené ruskou agresí. Přinese to podle něj očistu díky intenzivnímu zážitku, katarzi.
Sklo musíte zkrotit, říká designér Maxim Velčovský
České sklo je podle Velčovského úspěšné díky svému povrchovému zpracování a broušení. „Je to fenomén. Díky bohu jsme zůstali ostrovem uprostřed Evropy, kde je spousta šikovných designérů, ale i firem, firmiček, manufaktur, rodinných firem, velkých firem, které se tím zabývají,“ sděluje.
Velčovský má rád sklo i keramiku, jíž jedenáct let studoval. „Hlíny se můžete dotýkat rukama přímo a pak se teprve pálí. Sklo je jako tekutá věc, dotknout se ho nelze. Musíte ho zkrotit, aby z něj vznikl transparentní blok, který je krásný. Neexistuje v podstatě jiný další materiál, který by byl stejně transparentní a lomil světlo tak, jako sklo. Transparentnost má nádherné funkce i nádherné symboly,“ uvádí.
Kvalitní design podle něj může fungovat desítky let, je i ekologický, protože se nevyhodí. Má rád soukromé i veřejné zakázky, obojí podle něj přináší jiné výzvy – specifická je například práce pro arabské klienty.
„Chtějí něco současného, takže to nemusí být ornamentální ani zlaté. Často to jsou věci, které se dělají do projektu, který stavějí nejlepší architekti na světě. Do Arábie nebo na Blízký východ vlastně přinášejí evropské hodnoty, cit k materiálům,“ dodává designér s tím, že takoví klienti chtějí třeba světelné instalace.
Vyhořelá auta z Ukrajiny
Velčovský zmínil i energetickou krizi, která sklářské dílny a ateliéry velmi zasahuje. „Ze tří set tisíc za měsíc najednou platíte milion a půl. Když to vynásobíte celým rokem, máte patnáct milionů navíc. To jsou věci, které normální firma vlastně nemůže nikdy unést,“ uvedl s tím, že mnoho firem nyní ukončuje provoz.
Na blížící se Signal Festival v rámci instalace na Mariánském náměstí dostal vraky vyhořelých nebo rozbombardovaných civilních aut z Ukrajiny. Celé to trvalo zrealizovat čtvrt roku, do Prahy zamíří vraky z míst jako Buča, Hostomel nebo Irpiň.
Auta většinou stála někomu v garáži, jsou v nich cihly i například ohořelé bible. Někdo dostal auto od rodičů, někdo měl veterána, kterého opečovával. „Myslím si, že je dobré mezi ostatní instalace vlastně zahrnout i souvislost obrovské brutální agrese, která ovlivňuje naše životy,“ sděluje Velčovský.