Zpěvačka, textařka, hudební skladatelka a výtvarnice Vladivojna La Chia napsala (ne)operu. Dlouho připravovný projekt Šípková Lulu označuje i jako hrané apokalyptické drama. Vladivojna La Chia je autorkou hudby i libreta. Novinka má být pohledem na kritickou situaci, ve které se dnes nacházíme.
Šípková Lulu čeká na apokolypsu v (ne)opeře Vladivojny La Chia
„Jsme taková kulička uprostřed vesmíru, nic v našem životě není jisté a všechny tyhle strachy jsou hluboko v nás. A ani nevíme, jak dlouho tady budeme. To jsem chtěla pojmout v příběhu, který je zároveň hodně otevřený a hravý a sklouzne místy až k černé komedii,“ vysvětluje Vladivojna La Chia.
Šípkovou Lulu připravuje skladatelka už pátým rokem. Dílo je podle ní složité zařadit do jedné kategorie, sama ho označuje za (ne)operu. Jedná sa o hravé apokalyptické drama s prvky černé komedie pro desetičlenný orchestr. V hudbě se mísí klasika, elektronika i rock. Posluchači rozpoznají baskytaru, harfu či cembalo, ale zní i ne příliš obvyklý těremin, elektronický nástroj, na nějž lze hrát bez přímého doteku.
Strachy i naděje
Hudebníci jsou zároveň i vokalisté a představitelé jednotlivých rolí v příběhu. Současnou krizi, která vzbuzuje v lidech strachy i naděje, nahlíží Šípková Lulu přes lidskou duši, mystické archetypy i pohádkové bytosti. Inspirací byl i film Larse von Triera Melancholia.
Příběh se odehrává uvnitř hlavní hrdinky – Lulu Šípkové. „Ta se chystá na Čeladné se svou rodinou pokřtít svou dceru Jitušku. Vladivojna, jakožto sudička a obsedantní představa Lulu, diváky celým příběhem provede. Lulu je přesvědčená, že až bude její dceři šest let, svět pohltí Apokalypsa,“ uvedl (ne)operu poprvé moderátor večera Tomáš Grohregin.
Šípková Lulu byla uvedena zatím jen neveřejně v pražském prostoru NoD. Úplné dokončení opery je plánováno na první polovinu příštího roku a podle Vladivojny La Chia závisí na další finanční podpoře, například od mecenášů. Padesátiminutovou alternativní skladbu by chtěli tvůrci rozšířit o výpravnější scénografii.