Rozhlasový zpravodaj Jiří Dienstbier promlouvá o době minulé i současné

V příjemné, nerušící a přesto dynamické grafické úpravě Terezy Melenové vyšel výběr rozhlasových textů – komentářů, reportáží, esejů a úvah - novináře, posléze politika Jiřího Dienstbiera, s poznámkami jeho manželky Jiřiny Dienstbierové. Publikace, kterou vydal rozhlasový Radioservis, je zajímavým dokladem tvorby a na svou dobu opravdu pestrého profesního a životního příběhu tehdy mladého tvůrce. V druhém a možná i třetím plánu je pro nás ale i impulsem k aktuálnímu zamyšlení nad současnou situací v době prudkého vývoje a možná i postupujícího zániku klasických tištěných medií a zároveň i příspěvkem do diskuze o podobě medií elektronických, kterých se aktuální počítačová revoluce týká v jiném úhlu pohledu vlastně také.

Dienstbier měl vlastně zásadní štěstí – jeho profese rozhlasového novináře logicky začala v souladu s celkovým politickým i kulturním táním počátku šedesátých let nabývat přirozených forem, zbavovat se neuvěřitelných a totálně svazujících ideových klišé a schémat do té doby nezbytných či přímo povinných. Jejich ignorance ale hraničila v té době s profesní sebevraždou a mohla vést i k osobním tragédiím (jak je všeobecně doloženo). S nehranou mladistvou energií patřil právě Dienstbier k těm několika začínajícím rozhlasovým tvůrcům, kteří svojí každodenní činností s možná i naivní provokativností posouvali hranice možného.

Dnešní posluchač i zralý rozhlasový tvůrce si asi už neumí představit složitou a precizně fungující síť, dozírající nad každou minutou tehdejšího vysílání. To, že prvním cenzorem byl autor sám, se ví a autocenzura patřila, v době politických hysterií neuvěřitelného formátu, k těm zásadním a určitě i nejlépe fungujícím omezovačům. Příspěvek posléze poopravovávali a popravovali vedoucí rubrik a redakcí, aby byl po nahrání představen pracovištím HSTD (hlavní správa tiskového dozoru). A aby se nic přece jen nestalo a proboha neuniklo do éteru, byl u každého tehdy produkovaného programu (byly dva) vložen článek inspektora stanice, který byl poslední pojistkou přímo běžícího vysílání. To navíc prakticky nikdy nemohlo a nesmělo být vysíláním živým – vše se muselo z výše uvedených důvodů předtáčet.

V této kleci pak začal ze vzdálených pracovišť – Vietnam, Čína, Indonésie, Cejlon, Kambodža, Paříž a posléze ve velkolepém finále v USA – Dienstbier doslova bombardovat posluchače náletem opravdu značně rozsáhlých materiálů, do kterých pod slušivou zástěrkou množství v tu dobu atraktivních informací propašoval praktickou neideologičnost a na tu dobu zcela svobodné úvahy. Byl jedním z prvních, například po vzdáleném boku tehdejší africké zpravodajky Věry Štovíčkové, která coby věrná členka vládnoucí jediné strany vlastně prováděla totéž…

A tak Dienstbier, nadán plodným perem, naplňoval dlouhé povolené minuty svých příspěvků záplavou informací, kterou posléze využíval jasně a vědomě ve prospěch domácího posluchače. Soubor příspěvků, které editorka v publikaci předkládá, je nádherným, v některých momentech vzhledem k charakteru dnešního vnímání časového prostoru možná i pro čtenáře únavným a zahlcujícím, přesto však důležitým dokumentem. Možná z dodnes zveřejněných dokladů o době po roce 1958 novým a svým způsobem nejdůležitějším – nová filmová vlna je neustále připomínána, velebena a studována, televizní tvorbu té doby známe z té její pokleslejší stránky, literatura byla nečekaně střídmou součástí onoho tvůrčího vzmachu. O rozhlase se sice tradovala do jisté míry chvála, avšak konkrétní doklady, vyjma repríz starších pohádek a několika výtečných dramatizací či Vinárny U Pavouka, scházely.

Jiří Dienstbier st., vydavatel samizdatu Jiří Gruntorád a kněz Václav Malý během setkání v 80.letech
Zdroj: ČT24/ČTK

Logickou součástí publikace je pak vyústění celého souboru textů v marasmus normalizace, charakteristický pro onu dobu přelomu šedesátých a startu sedmdesátých let. Očekávaná atmosféra doby je tady doložena opět pestrou řadou depresivních faktů, doplněna samozřejmě konkrétními jmény a proběhlými akty. O tomto dovětku samozřejmě čtenář dopředu ví, očekává jej a znovu a znovu je jím logicky znechucen. Smutek nad zmařeným výjimečným talentem, který po pouhých necelých deseti letech končí svoji neuvěřitelně slibnou (možnou a povolenou) tvůrčí existenci, vás logicky neopustí.

Co říká Jiří Dienstbier dnešku?

V úvodu tohoto zamyšlení jsem se zmínil o určité aktuálnosti celé publikace v době zásadního přerodu struktury současných tištěných i elektronických masových médií. Od nesrovnatelných kritérií (technologie, svoboda, otevřenost globálního světa informací) k těm, která z mnoha důvodů nebude již možno oživovat (množství zpravodajů v politicky aktuálních významných částech světového dění, rozsah a délka příspěvků, připravenost, soustředěnost a kvalita příjemců informací, požadavky dnešních médií v konkurenčním neobohacujícím souboji).

Něco z těchto faktů slouží k obohacení celého komunikačního procesu, něco naopak k jeho degradaci a cílenému ochuzování. To, s čím se logicky doba Jiřího Dienstbiera nesetkala, je existence soukromých médií a v Čechách v poslední době masivní vstup silného kapitálu do procesu informační komunikace. V tuto chvíli vlastně ještě nevíme, jak se tento proces bude dále vyvíjet a kde jsou jeho případná skrytá nebezpečí.

Jiří Dienstbier st. na setkání s polskými disidenty
Zdroj: Archiv P. Uhla a A. Šabatové)/ČTK

Pokládám publikaci Jiří Dienstbier, rozhlasový zpravodaj za důležitou pomůcku v chápání doby i profese. Důležitou vlastně pro všechny generace - pro vrstevníky jako doklad o prožitém, pro ty mladší jako nezbytnou informační součást chápání nedávné minulosti a pro ty nejmladší, možná právě ty z odpovídajících profesí, jako zprávu o velkém tvůrci (jejich profesního světa).

Jiří Dienstbier, rozhlasový zpravodaj (1958-1969) - vydal Radioservis, a.s., Praha, 2013. Vybrala a připravila Jiřina Dienstbierová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 mminutami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 40 mminutami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 7 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...